Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Vervuiling: normen opnieuw in vraag

Geschreven door Olivier Maloteaux op 21-09-2016

Een jaar na de dieselgate-affaire vestigt de ngo Transport & Environment opnieuw de aandacht op de opvallende afwijkingen tussen de in het labo uitgevoerde tests en de tests op de weg.

Een jaar na de openbaring van de dieselgate-affaire van Volkswagen publiceert de ngo Transport & Environment een nieuw verpletterend rapport voor de dieselvoertuigen die in Europa rondrijden. De studie toont aan dat de meeste dieselmodellen op de markt in werkelijkheid aanzienlijk meer vervuilende stoffen uitstoten (vooral NOx) dan tijdens de in het labo uitgevoerde tests. De algemene pers spreekt van een nieuw “autoschandaal”. Eerlijk gezegd, wat de resultaten van de studie van de ngo Transport & Environment doen is enkel bevestigen wat we sinds lang wisten: er is een wereld van verschil tussen de in het labo uitgevoerde vervuilingstests en de metingen die in reële omstandigheden werden uitgevoerd.  

Tot 15 keer meer NOx

De ngo Transport & Environment heeft gegevens verzameld over 230 automodellen, die voortkwamen uit onderzoeken die de Franse, Britse en Italiaanse regeringen in de nasleep van de dieselgate-affaire hebben gehouden, evenals uit sommige openbare databases. Uit deze studie komt naar voor dat de meeste dieselmodellen in werkelijkheid veel hogere vervuilingswaarden optekenen dan deze berekend tijdens homologatietests in het labo.  In het geval van de Euro 5-modellen (verkocht tussen 2010 en 2014) stoten meer dan vier voertuigen op vijf in de praktijk meer dan driemaal meer NOx (stikstofoxides) uit dan wettelijk toegelaten. En twee derde van de Euro 6-modellen (verkocht sinds 2015) produceren eveneens driemaal meer NOx op de weg dan tijdens de homologatietests. De reden? De uitlaatgaszuiveringssystemen worden automatisch geactiveerd tijdens de testfasen, terwijl dit tijdens het rijden op de weg slechts zelden het geval was (voornamelijk om het brandstofverbruik en de slijtage van deze systemen te beperken).

De minst goede leerlingen?

Uit deze studie blijkt dat bij de Euro 6-modellen de dieselmotoren die bij het rijden in reële omstandigheden het verst van de officiële toegelaten NOx-uitstootwaarden liggen, het gaat om deze van Fiat-Suzuki (met NOx-emissiewaarden die 15 maal hoger liggen dan wat wettelijk toegelaten is), van Renault-Nissan (14 maal meer uitstoot) en Opel (10 maal meer uitstoot). Volkswagen daarentegen, is een van de minst slechte leerlingen van de klas (2 maal meer uitstoot dan de voor de homologatie vastgelegde limiet).   

Binnenkort nieuwe normen

Alle voertuigen die bij het onderzoek waren betrokken hebben nochtans de uitlaatgaszuiveringstests goed doorstaan en werden wettelijk voor de verkoop gehomologeerd. Het echte probleem is dus de representativiteit van de normen, die erg afweken van de resultaten bij het rijden in reële omstandigheden. In het echt wordt de motor meer op de proef gesteld en werkt dus grotendeels buiten de zone die door de testprocedure wordt gedekt. De fabrikanten en de overheden onderhandelen momenteel over de invoering van een nieuwe norm die dichter bij de werkelijkheid ligt. Deze nieuwe norm is in theorie voorzien voor 2017. Wordt vervolgd …

Save

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten