Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Groeiend optimisme over succes elektrische auto - Edito AD

Geschreven door Alain Devos op 05-05-2021

Elektrische auto’s worden met de dag interessanter en plezanter, hun prijs verlaagt en hun rijbereik groeit. Dat stelt Alain Devos vast, hoofdredacteur van AutoGids.

Alain Devos - hoofdredacteur AutoGids

Elke uitvinding die met het oog op meer comfort, meer plezier of – meer in het algemeen – een grotere levenskwaliteit enig nut kan hebben, die zich laat produceren en die dan ook nog betaalbaar is, wordt natuurlijk voortdurend geperfectioneerd. Of het nu om een wasmachine, de telefoon of de televisie gaat, we kijken vaak met enige nostalgie en een glimlach terug op hoe die dingen er in hun begindagen uitzagen en hoe eenvoudig – of soms net heel complex – ze toen waren. Voor iets jongere lezers, er was zelfs een tijd dat je de bewegende beelden op een televisie­scherm slechts in twee kleuren kon zien: wit en zwart. En geloof het of niet, ooit dienden we ons zelfs nog (fysiek!) naar dat toestel te verplaatsen als we een keuze wilden maken tussen het nog geen handvol beschikbare zenders.

"En als we eerlijk zijn, lange tijd veranderde er fundamenteel niet zoveel"

Voor de auto is het niet anders. Zelfs historici zijn het zelden eens over de precieze ‘startdatum’, maar laat ons er maar van uitgaan dat er tussen de pruttelende, nauwelijks vooruit te krijgen en om de haverklap in panne vallende vierwielers uit de pioniersdagen en het blinkende metaal dat we u ook in deze AutoGids presenteren, een kleine 140 jaar ligt. Iets meer dan de gemiddelde levensduur van een mens, maar in de geschiedenis eigenlijk slechts enkele lange zuchten. En als we eerlijk zijn, lange tijd veranderde er fundamenteel niet zoveel. Op wat ‘vreemde’ uitzonderingen na hebben auto’s nog altijd vier wielen, een stuurwiel, enkele stoelen en (meestal) een aandrijving met een fossiele brandstof als energiebron.

Reden tot paniek?

Dat er ongelukken mee kunnen gebeuren, dat hadden we al snel door. Vandaar de ontwikkeling van stevigere structuren, de uitvinding van de veiligheidsgordel, de introductie van het ABS en de laatste jaren ook de komst van tal van slimme rijhulpsystemen die vooral de actieve veiligheid bevorderen. Dat ons nog altijd favoriete transportmiddel ook schade aan onze gezondheid kan toebrengen en zelfs onze levenskwaliteit in gevaar kan brengen, dat zijn we pas recent gaan beseffen. Tot voor kort maakten we auto’s zuiniger omdat het goed was voor onze portemonnee, ondertussen hebben we een nog belangrijkere drijfveer gevonden om niet alleen voor minder, maar ook voor een ander soort energie te kiezen. 

"En plots gaat de industrie op haar grondvesten daveren"

En plots gaat de industrie op haar grondvesten daveren. Het ene na het andere merk ‘belooft’ straks (nagenoeg) alleen nog elektrische auto’s te zullen bouwen, voor een markt die daar vandaag nog altijd niet helemaal klaar voor lijkt. Reden tot paniek? Het is maar hoe je het bekijkt. Ik was alvast in een optimistische bui toen ik deze Vooraf schreef. Elektrische auto’s worden met de dag interessanter en plezanter, hun prijs verlaagt en hun rijbereik groeit. En als we de specialisten mogen geloven, steken er straks batterijen in die je kunt opladen in niet echt veel meer tijd dan wat je nodig hebt om een tank met dure benzine of diesel te vullen. Je zou voor minder goedgezind worden.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten