Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Pokerspel - over de beslissing van D'Ieteren om niet deel te nemen aan het Autosalon

Geschreven door Alain Devos op 06-10-2021

"Ze zullen bij D'Ieteren ongetwijfeld wel strategische en financiële redenen hebben voor hun beslissing". AutoGids-hoofredacteur Alain Devos over de vreemde aanloop naar het Autosalon van Brussel 2022.

Edito AutoGids - Alain DEVOS

Tenzij u even vakantie vierde op een planeet zonder nieuws, weet u ongetwijfeld al dat er in januari 2022 opnieuw een autosalon van Brussel is. Tot voor kort was dat de normale gang van zaken. Op af en toe eens een klein merk na trok niemand in de Belgische autosector dat salon in twijfel. Ik kan me niet herinneren ooit aan een nieuw jaar te zijn begonnen zonder minstens één dag tussen de glitter en de glamour van én rond het blinkende staal in de Heizelpaleizen te vertoeven. Het autosalon behoorde tot ons cultureel erfgoed en was met voorsprong het populairste evenement van het land. Eentje dat ze ons zelfs in andere landen benijden – zo moet Nederland het al een tijdje zonder nationaal autosalon stellen.

"Het autosalon behoorde tot ons cultureel erfgoed en was met voorsprong het populairste evenement van het land."

Tot dat vermaledijde coronavirus de wereld verlamde en in 2021 ook de deuren van Brussels Expo dichthield. Begin dit jaar was er dus geen Belgisch auto­salon, maar de sector deed gelukkig wel zijn best om van januari nog altijd een autofeestmaand te maken. Wij inbegrepen, natuurlijk. Een kwestie van commerciële noodzaak in het eerste geval, een kwestie van enthousiasme in het onze.

Zweedse dwarsliggers

Was het naïef te denken dat ze op de hoofdkwartieren van zowat alle invoerders reikhalzend uitkeken naar de eerste gelegenheid om de traditie toch weer in ere te herstellen? Of concreter, naar het kunnen organiseren van een salon in januari 2022? Ja dus, wat de dan ook retorische vraag over die naïviteit betreft. Volvo haakte maanden geleden al af, Mazda volgde recent dat voorbeeld. Maar goed, dat Zweedse merk is al een tijdje een ‘dwarsligger’ en dat Japanse is in België amper een middelgrote speler. Het was dan ook wachten op nieuws van de met voorsprong grootste in België actieve groepen, onafhankelijk invoerder D’Ieteren en het braaf naar het hoofdkwartier in Amsterdam luisterende Stellantis.

"Het leek allang beslist… maar raakte maar niet officieel bevestigd."

Van voor de zomer hoorden we (altijd off the record) al verhalen over de beslissing van die eerste. Dat Volkswagen en co in januari 2022 hoegenaamd niet naar een eventueel autosalon zouden komen, het leek allang beslist… maar raakte maar niet officieel bevestigd. Het wordt door alle betrokkenen natuurlijk ontkend, maar er zal zowat de hele zomer allicht stevig gepokerd zijn. En vermoedelijk ook gespeculeerd (bij D’Ieteren dus) dat er voldoende andere afzeggingen zouden volgen om het plan voor een autosalon dan maar helemaal te laten varen.

Minder glitters

Wie er allemaal druk uitoefende op het ook een tijdlang twijfelende Stellantis, we zullen het allicht nooit weten. Het maakt ook niet veel meer uit. De autoreus zette het licht uiteindelijk wel op groen, en op 14 januari 2022 zet de 99ste editie van de Brussels Motor Show dus zijn deuren open voor een hopelijk weer talrijk publiek. Met ongetwijfeld minder grote stands, minder modellen, minder glitter én dus vooral zonder een heleboel merken die samen toch goed zijn voor zowat een kwart van de Belgische markt. Of we dat D’Ieteren kwalijk mogen nemen? Natuurlijk niet, ze zullen er ongetwijfeld wel strategische en financiële redenen voor hebben. Of we het jammer vinden? Dat beslist wel. Hopelijk komt het in 2023 toch weer helemaal goed.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten