Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Struikelgevaar - over de doorbraak van de elektrische auto

Geschreven door Kevin Kersemans op 02-06-2021

"De realist in mij is toch een beetje benieuwd naar hoe het zal zijn wanneer elektrische auto’s het langzamerhand overnemen", aldus eindredacteur Kevin Kersemans van AutoGids.

De elektrische auto: struikelgevaar!

Misschien kwam het omdat ik zelf op pad was met een benzineslurpende dinosaurus uit het gezegende jaar 1977, maar tijdens een ritje op die éne zonnige zondag in mei viel het mij op hoeveel volledig elektrische auto’s ik tegenkwam – het was zelfs de eerste keer dat ik een Honda e in het wild zag. Stilaan beginnen EV’s toch meer en meer voor te komen in het straatbeeld, en dat zal natuurlijk alleen maar vaker gebeuren naarmate 2026 dichterbij komt, wanneer bedrijfswagens tijdens het rijden geen uitstoot meer mogen produceren.

"Afhankelijk van de gebruiksomstandigheden is er heel wat voor een elektrische auto te zeggen"

Allicht waren de exemplaren die tijdens dat plezierritje mijn pad kruisten, ook al ingeschreven op naam van een bedrijf. Om anno 2021 als particulier vrijwillig de meerprijs van een elektrische auto te betalen moet je namelijk nog altijd een overtuigd – en relatief bemiddeld – idealist zijn. Want tenzij het over een kleine stadsauto genre Fiat 500 of Renault Twingo gaat, ben je nog steeds makkelijk 40.000 euro kwijt. Nu ben ik – in tegenstelling tot veel van onze lezers als je afgaat op de reacties op onze social media – absoluut niet tegen elektrische auto’s. Integendeel zelfs: afhankelijk van de gebruiksomstandigheden is er heel wat voor te zeggen, en doorgaans zijn ze ook erg aangenaam om mee te rijden. Maar de realist in mij is toch wel een beetje benieuwd naar hoe het zal zijn wanneer ze het langzamerhand zullen overnemen van hun soortgenoten met een verbrandingsmotor.

Ducttape

Zo deed het voorstel van Vlaams minister Somers om toe te laten dat laadkabels over het voetpad zouden lopen, mij even glimlachen. In de eerste plaats omdat ik dat als stadsbewoner al wel eens heb gedaan om thuis voor de deur een elektrische testwagen op te laden – even geen zin om onze eigen auto uit de garage te halen en toch snel wat rijbereik tanken. Vandaar dat ik weet dat het toch niet bepaald een ideale oplossing is, ook al had ik als voorzorgsmaatregel zelfs ducttape gebruikt om de kabel vast te leggen. Wanneer je geen buitenstopcontact, of in het beste geval een wallbox aan je voorgevel hebt, moet je bijvoorbeeld al de voordeur (of een vensterraam) de hele tijd op een kier laten. En in je achterhoofd ben je toch de hele tijd een beetje bezorgd voor wanneer die ene oudere en minder mobiele buur zou passeren met zijn of haar rollator...

"En die ene laadpaal hier bij mij in de buurt? Die is de helft van de tijd bezet door een plug-in­hybriderijder"

Bovendien moet je in de stad al veel geluk hebben dat de parkeerplaats voor je eigen huis vrij is, en als je een voortuintje hebt, zal je kabel waarschijnlijk niet lang genoeg zijn – en het gebruik van een verlengkabel is uit veiligheidsoverwegingen niet aan te raden. En die ene laadpaal hier bij mij in de buurt? Die is de helft van de tijd bezet doordat een plug-in­hybriderijder – steeds dezelfde trouwens; wie zich aangesproken voelt: shame on you! – die plek als zijn privéparkeerplaats beschouwt, ook al is hij klaar met laden (hoeveel gevallen van verkeersagressie zouden er daardoor al zijn geweest?). Kortom: alle fleetrijders aan de EV, het klinkt allemaal mooi en de beweegredenen zijn nobel, maar de overgang zal misschien niet helemaal verlopen zonder struikelen… 

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten