Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Evenementen / 40 jaar VW-Porsche 914

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-04-2009

In april 1969 begonnen Volkswagen en Porsche aan de bouw en de distributie van de 914 en 914/6, een betaalbare sportwagen met centraal opgestelde motor.

Halverwege de jaren zestig zocht Volkswagen een opvolger voor de Karmann Ghia, terwijl Porsche een model wilde aanbieden onder de 911. In de lente van 1966 kwamen Ferry Porsche en Heinrich Nordhoff (algemeen directeur van Volkswagen) overeen een joint venture op te richten onder de naam VW-Porsche-Vertriebsgesellschaft voor de distributie van twee sportwagenversies, de VW-Porsches 914 en 914/6. De ontwikkeling van de auto werd toevertrouwd aan Porsche. Hij moest weinig kosten en een middenmotor hebben. Volgens de overeenkomst zou Volkswagen de viercilinderversie op de markt brengen, terwijl Porsche de zescilinder zou verdelen. Jammer genoeg overleed Heinrich Nordhoff in 1968. Zijn opvolger, Kurt Lotz, stond erop dat zijn merk de exclusieve rechten van de in ontwikkeling zijnde auto zou behouden, waardoor heel de onderneming op de helling kwam te staan.

Dat had het einde van het project kunnen zijn, maar er waren voldoende gemotiveerde medewerkers bij Volkswagen en Porsche om tot een compromis te komen: de auto zou VW-Porsche heten en zou gecommercialiseerd worden via een gemeenschappelijk verkoopnetwerk. De VW-Porsche 914 werd op 11 september 1969 op het salon van Frankfurt voorgesteld als eerste in serie gebouwde Duitse sportwagen met middenmotor. De nieuweling moest echter opboksen tegen de schertsende houding van de persn die hem "Volksporsche" doopte. Vooral Porschistes keken erop neer. In de Verenigde Staten, waar de 914 door het leven ging zonder het voorvoegsel VW, bleef hij echter gespaard van die spotnaam. De meeste van de 115.631 exemplaren van deze kleine sportieveling staken dan ook de Atlantische Oceaan over. De productie werd stopgezet in 1976.

Sindsdien is de 914 een gewild collector's item geworden, vooral de 914/6, die uitgerust was met de zescilinder-boxermotor van de 911 T 2.0 en waarvan slechts 3.338 stuks werden gebouwd. Ter gelegenheid van de 40ste verjaardag van de 914 stelt het Porsche Museum in Stuttgart er een uiterst zeldzame afgeleide van tentoon. Tot 10 mei 2009 is er namelijk de 914/8 te zien, die eigendom was van Ferry Porsche zelf. Van deze versie (uitgerust met een competitieachtcilinder van 300 pk) zagen er slechts twee exemplaren het levenslicht. Eén daarvan werd in 1969 aan Ferry Porsche geschonken voor zijn zestigste verjaardag.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten