Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Evenementen / Twintig kaarsjes voor de Subaru Legacy

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-05-2009

De Subaru Legacy is twintig jaar jong. In afwachting van de vijfde generatie viert de Belgische invoerder dat met speciale voorwaarden op Legacy's uit voorraad.

Op twintig jaar tijd werden van de Legacy meer dan 3,6 miljoen exemplaren gebouwd, verspreid over vier generaties. De vijfde generatie, die vorige maand in New York werd voorgesteld, is intussen in Japan te koop, en zal in de herfst ook bij ons verkrijgbaar worden. In afwachting geeft de Belgische Subaru-invoerder - bij wijze van verjaardagscadeau - kortingen tot 3.500 euro op Legacy's en Outbacks (de verhoogde softroadervariant) uit voorraad.

De Legacy zag het daglicht in 1989. De auto was toen volledig nieuw: voor koetswerk, onderstel en besturing waren de ingenieurs van een blanco blad vertrokken, en zelfs de motor was compleet nieuw (de oude 1.8-boxer uit de L-Serie voldeed niet meer). Nog voor de eigenlijke lancering deed het model al van zich spreken, door een snelheidsrecord over 100.000 kilometer neer te zetten. De Legacy deed dat in slechts 19 dagen, in de regen nog wel.

Begin jaren negentig mocht de Legacy ook even proeven van het sportieve succes: in 1993 won een Legacy de WK-rally van Nieuw-Zeeland, met aan het stuur niemand minder dan Colin McRae en zijn corijder Derek Ringer. De efficiëntie van het Symmetrical AWD System, Subaru's vierwielaandrijving, was meteen bewezen. Nog in 1993 werd de tweede generatie van het model voorgesteld, al ging het in werkelijkheid slechts om een evolutie van de eerste. Ook dit keer sneuvelden records, toen een breakversie op de Bonneville Speedway in het Amerikaanse Utah een snelheidsrecord neerzette.

Vijf jaar later, in 1998, was het dan de beurt aan de derde generatie, en opnieuw vestigde een Wagon-versie een snelheidsrecord - dat overigens nog altijd standhoudt. Voor de eerste keer In zijn bestaan werd de Legacy verkrijgbaar met een zescilinder - een boxer, uiteraard. De vierde generatie (de huidige) is sinds 2003 op de markt. Vorig jaar nog mocht die 's werelds eerste boxerdiesel voor een personenwagen in gebruik nemen, een krachtbron die zich onderscheidt door zijn nagenoeg trillingvrije werking.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten