Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Facelift voor Skoda Karoq

Geschreven door Kevin Kersemans op 30-11-2021

Na vier jaar krijgt de Skoda Karoq een midlifefacelift, met naast een opgefriste look ook een opgewaardeerd interieur, nieuwe rijhulpsystemen, een bijgewerkt infotainmentsysteem en technische evoluties om de uitstoot te verbeteren.

Hoewel de Karoq nog maar vier jaar geleden het gamma van de Tsjechische constructeur kwam vervolledigen, blijkt Skoda's tweede SUV (na de Kodiaq) een succes: zowel in 2020 als de eerste zes maanden van 2021 moest hij wereldwijd enkel de Octavia voor laten gaan als meest geleverde Skoda. Logisch dus dat de compacte SUV halverwege zijn carrière een update krijgt om dat succes nog even te bestendigen.

Uiterlijk vertaalt zich dat in hertekende bumpers en een breder radiatorrooster in combinatie met slankere koplampen, die voortaan (als optie) ook te krijgen zijn met matrix-ledtechnologie. Ook achteraan werden de lichtblokken bijgepunt (en voorzien van dynamische richtingaanwijzers), terwijl de spoiler boven aan de achterruit lichtjes werd verlengd om de stroomlijn te verbeteren. Daarnaast doen nieuwe velgen hun intrede, die eveneens helpen om de luchtweerstandscoëfficiënt te doen dalen tot 0,30. Ten slotte wordt het kleurenpalet uitgebreid met twee metallic lakkleuren, Phoenix Orange en Graphite Grey.

Eco-interieurpack

Binnenin kan de Karoq worden besteld met een optioneel Eco-pakket, dat een stoelbekleding van vegan en gerecycled materiaal omvat (van PET-flessen). Ook de voorste passagiersstoel kan voortaan als optie elektrisch worden versteld, terwijl nieuwe ledsfeerverlichting  en inlegstukken op het dashboard en de deurpanelen de kwaliteitsindruk moeten opkrikken.

In de loop van 2022 zal de Karoq standaard digitale instrumenten krijgen, op een scherm van 8 of als optie 10,25 duim. Verder worden ook de rijhulpsystemen verbeterd. Zo is het botsvoorbereidingssysteem nu ook actief bij het achteruitrijden en wordt de verkeersbordherkenning verbeterd dankzij een nauwkeurigere camera. De adaptieve spoorassistent herkent voortaan ook wegwerkzaamheden, terwijl de verbeterde versie van Travel Assist ook Park Assist en Side Assist met Rear Traffic Alert omvat. En wanneer de bestuurder van de Karoq onwel wordt tijdens het rijden, kan de auto zichzelf op zijn rijstrook tot stilstand brengen.

Schoner en zuiniger

Op motorisch vlak moeten enkele ingrepen ervoor zorgen dat het verbruik en de uitstoot verlaagd worden. Zo werd de SCR-nabehandeling van de diesels verder ontwikkeld, met voortaan een dubbele dosering AdBlue om de uitstoot van stikstofoxides verder terug te dringen. De 1.0 en 1.5 TSI krijgen een nieuwe gepoedercoate laag op de cilinderwanden om de interne wrijving en dus het verbruik en de uitstoot te verminderen.

Het motoraanbod op zich blijft aan benzinezijde bestaan uit de driecilinder 1.0 TSI (110 pk) en de vierpitters 1.5 TSI (150 pk) en 2.0 TSI (190 pk). Dieselaars kunnen nog steeds terecht bij de 2.0 TDI met 116 of 150 pk. Vierwielaandrijving is enkel beschikbaar op de tweeliters.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten