Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Dossier verkeersveiligheid - in samenwerking met de VSV

Ieder jaar evolueert de wegcode, om zich zo helemaal aan de dagelijkse realiteit aan te passen. Het is dan ook nooit verloren moeite om de verkeersregels even op te frissen. AutoGids biedt je de kans om je kennis op speelse wijze aan de tand te voelen, en geeft je tegelijk enkele handige veiligheidstips.

Sinds 2010 organiseert de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) ieder jaar de amusante Grote Verkeersquiz. Daarbij wordt niet alleen aandacht besteed aan enkele centrale thema’s, maar ook aan de nieuwigheden van de wegcode. Deze laatste evolueert immers voortdurend. Alleen al in 2022 werden zowel in maart, juli als in oktober wijzigingen aangebracht.

Hoewel sommige verkeersregels heel evident zijn, zijn er ook die sommige weggebruikers hoofdbrekens bezorgen. Bovendien moeten die ook rekening houden met alle nieuwe mobiliteitsmodi en vooral ook met de steeds talrijker wordende kwetsbare weggebruikers.

Test je kennis van de verkeersregels

Met deze tien niet altijd even gemakkelijke vragen geven we u de mogelijkheid uw kennis te testen. Start!

1. In de bebouwde kom vertraagt de verkeersstroom gevoelig. Moet je een reddingsstrook vormen?

Het antwoord is eenvoudig en duidelijk: ja! En niet enkel als er een voertuig van de hulpdiensten nadert. Sinds 1 oktober 2020 verplicht de wegcode je bij filevorming op een weg van minstens twee rijstroken om naar links of rechts uit te wijken, om zo een reddingsstrook te vormen. Deze regel geldt uiteraard ook buiten de bebouwde kom.

Reddingsstrook

2. Als je met de wagen op een weg met middenrijbaan rijdt, waar moet je dan precies rijden?

Sinds 1 oktober 2022 maakt de ‘middenrijbaan’ deel uit van de Belgische wegcode. Zij creëert een zijstrook bestemd voor fietsers, door gemotoriseerde voertuigen te verplichten in het midden van de weg te rijden, op de centrale rijbaan. Voertuigen kunnen elkaar kruisen door naar rechts uit te wijken, op de voor fietsers voorziene zijstrook, op voorwaarde dat ze die fietsers – en de voetgangers die ook van deze strook gebruik mogen maken – niet hinderen. Uiteraard wordt de middenrijbaan toegepast op wegen waar de snelheid dit soort kruisingen toelaat!

Middenstrook

3. Mag je al rijdend je smartphone als GPS gebruiken? 

Ja, dat is helemaal toegelaten, op voorwaarde dat jouw draagbare telefoon in een daartoe bestemde houder is bevestigd. Sinds maart 2022 is het gebruik van een apparaat met een scherm (smartphone, tablet,…) aan het stuur verboden, behalve indien het toestel in een geschikte houder zit die aan het voertuig is bevestigd. Afleiding is één van de grootste oorzaken van verkeersongevallen, dat is geweten. Zelfs bij gebruik van een handsfree-kit loopt een bestuurder drie keer meer risico om afgeleid te worden.

Vermijd tot elke prijs al rijdend een SMS of Whatsapp te versturen, want dat maakt het risico op een ongeval tien keer groter! Een goede raad: zet je smartphone op stil, of in vliegtuigmodus, en programmeer een automatisch SMS-antwoord. En nu we toch jouw aandacht hebben: de bestuurderszetel is ook niet de beste plek om make-up bij te werken, te eten of te roken. Sinds 2019 is het trouwens verboden om te roken als er zich kinderen in het voertuig bevinden.

4. Hoe kan je controleren of een autozitje bij jouw kind past? 

Er is maar één manier om dat te weten te komen: lees het oranje veiligheidslabel op het kinderzitje. Dat geeft aan voor welke lengte en welk gewicht het zitje geschikt is. Maak niet de fout om te snel een groter zitje voor uw kind te kopen: je kind zal minder goed zijn vastgeklikt en dus minder beschermd worden. Vergewis je er ook van dat de veiligheidsriempjes of de gordel niet te veel speling hebben (maximaal twee vingers tussen de riempjes en het lichaam van het kind). Indien u je kind op de voorzetel vervoert – voor een baby is dat altijd tegen de rijrichting in! – moet u uiteraard altijd de airbag uitschakelen.

Tijdens de wintermaanden moet je er vooral ook op letten om jouw kind zonder jas vast te klikken. De dikte van de jas zou er immers voor kunnen zorgen dat de veiligheidsriempjes niet naar behoren functioneren. We raden je dan ook aan om beroep te doen op gespecialiseerde winkels, die je bij de keuze van een geschikt kinderzitje met raad en daad kunnen bijstaan. We herinneren er ook nog even aan dat vanaf het moment dat je kind groter is dan 1,35 meter, je het kind met de gewone veiligheidsgordel kan vastklikken. Let wel op dat die gordel op de juiste manier wordt gedragen. Geen sprake van dat die zich onder de arm mag bevinden…

5. Wanneer mag je de voormistlichten aansteken?

Opgelet, we hebben het over de mistlichten vooraan… Die mogen worden aangestoken bij mist, als het sneeuwt, of als het fel regent, bij om het even welke zichtbaarheid. ‘Mogen’, want in tegenstelling tot het achtermistlicht ben je nooit verplicht om de voormistlichten te gebruiken!

Wat die achtermistlichten betreft: die moeten worden aangestoken bij mist of sneeuw, én als je daardoor minder dan 100 meter ver kan zien. Ook bij felle regen moet dat, zelfs al bedraagt de zichtbaarheid meer dan 100 meter. Let evenwel goed op, want achtermistlichten kunnen verblinden en mogen niet blijven branden als de weersomstandigheden dat niet langer verplichten! Hou dus ook rekening met de andere weggebruikers.

Gebruik mistlichten

6. Mag een bakfiets in een eenrichtingsstraat in de tegenovergestelde richting rijden 

Het antwoord is ‘ja’, maar op voorwaarde dat de bakfiets niet breder is dan één meter! Indien het onderbord bij het eenrichtingsbord vermeldt dat enkel fietsers in de tegenstelde richting mogen rijden, dan horen sinds 1 juli 2019 ook drie- en vierwielers van minder dan één meter breed bij die categorie.

Dus bakfietsen – met twee, drie of vier wielen – van minder dan één meter breed mogen eenrichtingsstraten zonder probleem in de tegenovergestelde richting inrijden. Een verwittigd automobilist is er twee waard.

7. Mag je op een rotonde links inhalen?

Ja, dat mag, zelfs op een rotonde die niet in rijstroken is onderverdeeld. De enige voorwaarde is dat de weg voldoende breed moet zijn om het inhaalmanoeuvre uit te voeren zonder andere weggebruikers te hinderen of in gevaar te brengen. Uiteraard mag je andere weggebruikers ook niet de weg ‘afsnijden’.

Je moet er ook over waken dat je naar rechts kan gaan om de rotonde te verlaten. En indien er op de rijstroken een welbepaalde rijrichting is aangegeven, bent je verplicht die te volgen.

8. Mag je in een bebouwde kom, op een weg met meerdere rijstroken in dezelfde richting, rechts inhalen?

Een vraag die nogal eens fout wordt beantwoord… Ja, dat is toegelaten! Wanneer in een bebouwde kom meerdere rijstroken dezelfde richting volgen mag u vrij uw rijstrook kiezen en voertuigen die trager rijden op de linkerrijstrook aan de rechterkant inhalen. Zelfs als je niet van plan bent om rechts af te slaan. Goed om weten, toch?

9. Je rijdt op een gewone weg. Mag je parkeren op een parkeerstrook, rechts van een ononderbroken witte lijn, om te telefoneren?

Wel ja, dat mag, zelfs zonder de vier richtingaanwijzers te laten knipperen. Op een gewone weg – en dus niet op een autosnelweg of autoweg – laat de wegcode je toe om uw voertuig te parkeren, indien je bijvoorbeeld dringend moet telefoneren of een oproep moet beantwoorden.

Het gebruik van de vier richtingaanwijzers is slechts bij specifieke omstandigheden toegelaten en dient om andere weggebruikers te verwittigen voor mogelijk gevaar. Maak er dus geen misbruik van. Maar beter nog: indien je moet telefoneren, of een wegenkaart of ander document moet bekijken, parkeer dan op een parking of op een veiligere plek dan op een parkeerstrook langs de weg.

10. Al rijdend is het beter om berichten via een smartwatch te lezen dan via een telefoon. Juist of fout?

Er is niets wat meer fout is, uiteraard. Natuurlijk is het verleidelijk om naar die smartwatch aan je linkerpols te kijken, want die bevindt zich sowieso in uw gezichtsveld. Jouw hand rust immers op het stuur… maar als je een boodschap op het schermpje van die smartwatch wil lezen, dan is dat zo mogelijk nog gevaarlijker dan het raadplegen van uw mobiele telefoon.

En, leken de antwoorden op deze vragen je helemaal evident? Als dat het geval is, gefeliciteerd! Waag je dan ook maar aan De Grote Verkeersquiz. Je maakt er zeker kans op een van de vele prijzen. En zelfs indien dat niet het geval is, probeer De Grote Verkeersquiz dan toch maar uit. Het is een amusante manier om enkele regels op te frissen of om er enkele nieuwe te leren. Regels die, wie weet, op een dag wel eens kunnen helpen om een ongeval te vermijden. Iedereen mee voor veilig verkeer!

De Grote Verkeersquiz: wie durft?

Tot 17 november 2022 geeft de VSV weggebruikers en bedrijven de gelegenheid om deel te nemen aan De Grote Verkeersquiz. Het is een speelse manier om jouw verkeerskennis bij te spijkeren. Er worden tien meerkeuzevragen gesteld, met voor elke vraag een beperkte antwoordtijd. Je krijgt bij iedere vraag ook onmiddellijk het juiste antwoord te zien, samen met een beknopte uitleg.

Door deel te nemen aan De Grote Verkeersquiz maak je kans op mooie prijzen: een Hiron e-bike in de eerste plaats, en verder ook cadeaubonnen van Bike Republic, AS Adventure, Decathlon, Oxfam en Standaard Boekhandel.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten