Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Volkswagen ID.3: Een eigen, aangepaste structuur

Binnen de Volkswagen-groep is duidelijk voor een aparte structuur gekozen als onderstel voor de elektrisch aangedreven modellen. De ID.3 is de eerste die gebruik zal maken van dit MEB-platform, maar er zullen er nog veel volgen.

Zowat alle autoconstructeurs zijn op dit ogenblik druk in de weer met de transitie naar elektrificatie. De wegen die daarbij worden bewandeld, kunnen echter verschillend zijn. Neem nu het onderstel. Tot nu toe kozen sommige er bijvoorbeeld voor een bestaand of nieuw onderstel, ontworpen voor voertuigen met een verbrandings-motor, aan te passen aan de noden van een elektrisch aangedreven model (dat is het geval van de e-Up!, de e-Golf en de e-Crafter). Voor de toekomst opteren andere, zoals de Volkswagen-groep, er echter voor om een volledig aan de specifieke vereisten van elektrische aandrijving aangepast nieuw onderstel te ontwerpen.

De Volkswagen-groep is een van de pioniers van de zogenaamde platformstrategie, dat wil zeggen dat een heel aantal auto’s van verschillende merken binnen de groep op eenzelfde platform een beroep doen. De meest gebruikte zijn MQB en MLB, twee zeer flexibele platformen waarbij het verschil vooral zit in de opstelling van de motor voorin, namelijk Q (van Quer) voor dwars en L (van Langs) voor overlangs. Voor zijn elektrisch aangedreven voertuigen heeft Volkswagen nu het MEB-platform ontwikkeld, wat voluit (en in het Duits) staat voor Modulare E-Antriebs-Baukasten oftewel modulair elektrisch bouwplatform. Let ook op het woordje modulair, dat wil zeggen dat het design en het concept erg flexibel zijn: ze kunnen worden ingezet voor compacte auto’s over SUV’s tot busjes. De eerste die op dit volledig nieuwe onderstel rust, is de Volkswagen ID.3.

Voor iedereen

Het modulaire MEB-platform vormt daarbij niet alleen de technische matrix voor alle modellen van de ID.-familie van Volkswagen, maar ook voor tal van andere elektrische modellen van de vier andere merken uit het concern: Audi, Seat, Skoda en Volkswagen Bedrijfsvoertuigen. Zo kan het MEB-platform bij in totaal vijf merken en op drie continenten worden ingezet. “Het MEB-platform is wellicht het belangrijkste project in de geschiedenis van Volkswagen, vergelijkbaar met de overstap van de Kever naar de Golf. Het vormt de basis voor – in een eerste fase – ruim 10 miljoen elektrische auto’s in het hele concern en baant onze weg in het tijdperk van de e-mobility”, besluit Thomas Ulbrich, lid van de raad van bestuur van Volkswagen, Business Unit e-Mobility. Volkswagen laat het daar trouwens niet bij: het heeft zijn MEB-platform ook ter beschikking gesteld van mogelijke andere geïnteresseerden. In dit chassis voor de ID.-modellen zien we onder andere de in de achteras geïntegreerde elektromotor van 150 kW (asynchroon met permanente magneet), inclusief vermogenselektronica en transmissie, en de plaatsbesparend in de vloerbodem van de auto ingebouwde batterij (lithium-ion). Zo realiseert Volkswagen een voor de rijdynamiek optimale gewichtsverdeling, terwijl de inzittenden genieten van een comfortabel hoge zitpositie. Het vermogen wordt via een eentrapsoverbrenging van de motor op de achteras overgebracht.

 

En hoe zit dat met laden en rijbereik?

De avant-gardistisch ontworpen ID.-generatie van zero-emissievoertuigen zal een rijbereik halen dat in de lijn ligt van dat van de huidige benzinevoertuigen. Het rijbereik, dat varieert naargelang van het ID.-model, bedraagt volgens de WLTP-standaard zo’n 330 tot 550 kilometer. Een snellaadmodus met een vermogen tot 125 kW zorgt voor aanzienlijk kortere wachttijden aan het laadpunt: de batterij kan in amper 30 minuten van nul tot 80 procent worden opgeladen. Volkswagen garandeert dat de batterij zelfs na acht jaar respectievelijk 160.000 kilometer nog over minstens 70 procent van haar bruikbare capaciteit zal beschikken. Sinds 2017 heeft Volkswagen de ontwikkeling van batterijen in een Center of Excellence gebundeld. Dat moet er onder meer voor zorgen dat alle batterijen van de ID.-familie voor zeer lange tijd hun maximale capaciteit behouden en dus een groot rijbereik garanderen. Frank Blome, hoofd van het Center of Excellence in Salzgitter: “Wij claimen dat de ID.-batterijen een autoleven lang meegaan.”

Volkswagen zal het batterijpakket in verschillende groottes aanbieden. Dit is, vergeleken met de huidige elektrische voertuigen van het merk, volledig nieuw. Als de eigenaar van een ID. geen groot rijbereik behoeft (omdat hij hoofdzakelijk in de stad rijdt en voornamelijk korte afstanden aflegt), dan heeft hij genoeg aan een batterij met een kleinere opslagcapaciteit. Zo wordt zijn auto goedkoper. Wie daarentegen wel vaak langere afstanden aflegt, kan kiezen voor een grotere batterij.

Alle ID.3 1st-versies worden uitgerust met de (waarschijnlijk) populairste batterijvariant, die over een nuttige energie-inhoud van 58 kWh beschikt. Die zorgt voor een WLTP-bereik van 420 kilometer. De seriemodellen zullen later ook verkrijgbaar zijn met een kleinere batterij (45 kWh), met een rijbereik tot 330 kilometer, en met een grotere (77 kWh), met een maximaal rijbereik van 550 kilometer. De kleinere batterij kan worden opgeladen aan een maximumvermogen van 7,2 kW wisselstroom of 50 kW gelijkstroom. Als optie kan 100 kW. De twee grotere batterijen kan men opladen aan een maximum van 11 kW wisselstroom en tot 100 (58 kWh pack) of 125 kW (77 kWh pack) gelijkstroom.

Download het complete dossier over de Volkswagen ID.3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten