Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / De juiste olie kiezen - in samenwerking met Liqui Moly

De ene olie is de andere niet. Daarom een woordje uitleg over wat motorolie precies doet, en welke soorten er bestaan. Want de juiste motorolie kiezen is van cruciaal belang.

Liqui Moly

Motorolie heeft als voornaamste taak de wrijving tussen bepaalde onderdelen te verminderen en zo hun opwarming en dus slijtage te beperken. Niettemin blijft een zekere wrijving altijd onvermijdelijk, en tijdens hun werking komen bij de bewegende delen microscopisch kleine metalen slijtagedeeltjes vrij. Die worden door de oliestroom naar de oliefilter gevoerd, waar ze worden tegengehouden om de olie te zuiveren.

Een andere bestaansreden van motorolie is de mechanische onderdelen beschermen tegen oxidatie en corrosie. Bij de verbranding van brandstof (benzine, diesel, aardgas of lpg) ontstaan door de gasvorming namelijk zuren die na verloop van tijd schadelijk zijn voor de duurzaamheid van de motoronderdelen.

Ten slotte zorgt de motorolie er ook voor dat de warmte-energie wordt afgevoerd die ontstaat door de wrijving tussen mechanische onderdelen en door de verbranding van brandstof. In die zin vormt de motorolie een aanvulling op de koelvloeistof, die bepaalde zones, zoals de zuigers of de nokkenas, niet kan bereiken. Let wel, voor al die functies – slijtagebeperking, anticorrosiebescherming, koeling en nog veel meer – is niet alleen de kwaliteit van de olie zelf belangrijk, maar ook de aanwezigheid van additieven in de olie.

Soorten motorolie

Motorolie kunnen we classificeren in drie soorten: minerale oliën, synthetische oliën en halfsynthetische oliën. Minerale olie wordt gewonnen door de raffinage van ruwe olie. Deze olie is goedkoop, maar moet vaker worden ververst omdat ze snel haar smerende eigenschappen verliest. Ze leidt eveneens tot een hoger brandstofverbruik omdat ze dikker en minder vloeibaar is. Bovendien is ze minder goed bestand tegen hoge temperaturen. Maar let op: wanneer het onderhoudsboekje van een (meestal oud) voertuig het gebruik van minerale olie aanbeveelt, is het raadzaam die instructie te volgen. Dat geldt over het algemeen voor voertuigen die meer dan dertig jaar oud zijn, maar ook voor atmosferische dieselmotoren met een hoge kilometerstand.

Voor de tweede soort, de synthetische olie, wordt vertrokken van een basisolie, die verder geraffineerd wordt om specifieke eigenschappen te verkrijgen, zoals een betere bescherming van de motor tegen slijtage, betere prestaties qua vermogen en verbruik, beperkte vorming van verbrandingsafzettingen, langere verversingsintervallen en een gegarandeerde werking bij extreme temperaturen (koud of warm). Keerzijde van de medaille is de hogere aankoopprijs. Moderne auto’s gebruiken vandaag allemaal synthetische olie, omdat minerale olie niet in staat is om de vereiste prestaties te leveren. Doorgaans wordt dit type olie ook aanbevolen voor bestuurders die hun motor zwaar op de proef stellen (veel stadsverkeer met continu stoppen en weer vertrekken en/of een sportieve rijstijl).

Halfsynthetische olie is tot slot een mengsel van minerale en synthetische olie. Maar volgens Oliver Kuhn, adjunct-directeur van het olielaboratorium van LIQUI MOLY, "spelen deze halfsynthetische oliën een steeds minder belangrijke rol op de markt, omdat ze door hun mineraalgehalte onvoldoende goede prestaties leveren".

Hoe meer oliewissels, hoe beter?

Elke 10.000 km olie verversen was tot 20 jaar geleden de norm. De oliën die tegenwoordig worden aangeboden, met name de synthetische, zijn veel efficiënter dan die van toen. Je kunt er dan ook meer kilometers mee afleggen dan vroeger. Voor de consument betekent dat niet alleen tijdwinst, maar ook een besparing (lagere gebruikskosten). En natuurlijk is ook het milieu erbij gebaat.

Hoe dan ook is het altijd raadzaam om de door de constructeurs voorgeschreven intervallen te respecteren (over het algemeen 20.000 tot 30.000 kilometer of, voor voertuigen die weinig kilometers afleggen, eenmaal per jaar). Maar let op, oudere auto's verdragen geen synthetische oliën. De afdichtingen in hun motoren zijn slecht bestand tegen de reinigende capaciteiten van de additieven die in synthetische oliën aanwezig zijn, waardoor lekken kunnen ontstaan.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten