Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Audi e-tron verzorgt zijn stroomlijn

Geschreven door Etienne Van Zuylen op 31-05-2018

Audi vertelt wat meer over de stroomlijn en de nieuwe technologie in de toekomstige e-tron die de constructeur binnenkort wil onthullen.

In een gloednieuwe windtunnel – “de stilste ter wereld” – heeft Audi hard gewerkt aan de stroomlijn van de e-tron. Een prototype van het model heeft meer dan duizend uur doorgebracht in deze testruimte in Ingolstadt. Het merk met de vier ringen beweert “een van de beste scores” in de SUV-wereld te hebben bereikt: een Cx van 0,28. Dat moet uiteraard het rijbereik ten goede komen, dat op de WLTP-cyclus boven de 400 kilometer moet uitkomen. Tijdens deze tests zijn delen van het koetswerk sterk bewerkt om het rijbereik te verbeteren.

Nieuwe intelligente technologie

De ingenieurs hebben nog andere oplossingen bedacht, die per laadbeurt tot 35 kilometer extra rijbereik zouden moeten opleveren. Zo biedt Audi als optie nieuwe, ‘virtuele’ buitenspiegels aan. Die zijn kleiner dan klassieke buitenspiegels en maken de auto 15 centimeter smaller waardoor de stroomlijn verbetert. De twee buitenspiegels hebben elk een kleine camera die zijn beelden weergeeft op OLED-schermen. Ze kunnen via het multimediasysteem aan diverse rijomstandigheden worden aangepast volgens drie invalshoeken: rijden op de snelweg, in bochten en bij parkeermanoeuvers.

Luchtveren

Verder heeft de e-tron recht op adaptieve luchtveren met instelbare schokdempers. Die kunnen de auto bij 120 km/u met 26 millimeter verlagen. Twee elektrische kleppen achter het radiatorrooster moeten het verbruik verder helpen terugdringen. Beide opties zullen worden aangeboden op de auto die in 2019 op de markt zou komen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten