Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / BMW: nieuwe generatie motoren

Geschreven door David Leclercq op 29-07-2016

Een nieuwe familie diesel- en benzinemotoren maakt haar intrede bij BMW. Het gaat om schonere motoren, die wellicht al in 2017 hun debuut zullen maken in de nieuwe 5-Reeks.

BMW heeft een nieuwe generatie benzine- en dieselmotoren onthuld. De constructeur kondigt aan dat ze minder vervuilend en zuiniger zijn. De dieselmotoren produceren ook een krachtiger geluid. De motorblokken werden ontwikkeld om zowel overlangs als dwars te worden ingeplant, wat wil zeggen dat ze ook door Mini gebruikt zullen worden. Ze zullen naar alle waarschijnlijkheid debuteren in de volgende 5-Reeks, die voor begin 2017 op de planning staat.

5 procent

BMW kondigt een daling aan van de CO2-uitstoot met 5 procent, terwijl het gemiddelde vermogen met 7 procent stijgt en het koppel er 20 Nm bijkrijgt. De motoren werden vooral grondig herzien om de schadelijke uitstoot te verminderen en zo voor de komende tien jaar aan de meest strikte regelgevingen te voldoen op dat gebied.

Details

De benzinemotoren met drie cilinders ontwikkelen 95 en 114 pk voor een koppel van respectievelijk 220 en 270 Nm. De viercilinders bieden 150 pk en 335 Nm, 190 pk en 400 Nm en tot slot 235 pk en 450 Nm aan. De technologie van de driecilinders evolueert en biedt voortaan directe injectie aan, variabele lifthoogte voor de kleppen (Valvetronic) en een dubbele Vanos. De uitlaatcollector en de turbocompressor bevinden zich nu in de cilinderkop en het nieuwe directe injectiesysteem werkt met een maximale druk van 350 bar, waardoor de brandstof preciezer ingespoten kan worden en minder schadelijke stoffen uitgestoten worden, aldus BMW. Het geoptimaliseerde koelsysteem zou ook voor een minder schadelijke uitstoot zorgen dankzij een waterpomp met aparte uitlaten, een voor de cilinderkop en een voor het blok, organen die bij voorkeur verschillend gekoeld moeten worden.

Dieselmotoren

De nieuwe dieselmotoren beloven eveneens een vermindering van de CO2-uitstoot met 5 procent en leggen de nadruk op de daling van de schadelijke uitlaatstoffen. Al deze nieuwe viercilinder-diesels zijn nu uitgerust met twee turbocompressors, in plaats van een. De lagedrukturbocompressor wordt gebruikt bij lage toerentallen, de hogedrukturbocompressor werd geïntegreerd in de uitlaatcollector. Een nieuw uitlaatgasrecirculatiesysteem is van de partij en draagt bij aan de vermindering van de vorming van NOx (stikstof). Alle motoren grijpen voortaan ook terug naar een selectief reductiesysteem met Adblue. Ook bij deze motorblokken werd de inspuitingsdruk verhoogd: tot 2.200 bar voor de driecilinders en tot 2.700 bar voor de viercilinders.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten