Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Carwatt recycleert batterijpakketten in bestelwagens

Geschreven door Jean-François Christiaens op 03-12-2015

De Franse start-up Carwatt verwerkt de “uitgeputte” batterijen van Renault Z.E.-voertuigen om tweedehandse bestelwagens op elektriciteit te laten rijden.

Wanneer de batterijen van elektrische voertuigen niet meer krachtig genoeg zijn (doorgaans wanneer ze nog maar 75 procent van hun oorspronkelijke vermogen halen), kunnen ze zich nog elders nuttig maken vooraleer ze ontmanteld en gerecycleerd worden. Meestal gaat het dan om statische toepassing, zoals de opslag van huishoudelijke of industriële energie. De Franse start-up Carwatt stelt nu echter voor om deze afgedankte autobatterijen te hergebruiken in oude (diesel)bestelwagens.

Elektrische Master

In het kader van de klimaattop in Parijs onthulde Carwatt een naar elektriciteit omgebouwde Renault Trafic. Het gaat echter om een demonstratievoertuig, want de jonge Franse start-up richt zich voornamelijk op de Master-modellen die momenteel rondrijden. Dat zijn bijvoorbeeld de gemeentelijke voertuigen van het Parijse stadhuis, dat partner is van het project. Het is de bedoeling om een concreet en onmiddellijk alternatief voor te stellen om de strijd aan te binden met de vervuiling in de stad en tegelijk de investeringen te beperken: 94 procent van de lichtevrachtauto’s rijdt op diesel en 16 procent ervan komt nooit buiten de steden…

30 kWh

In de praktijk recupereert Carwatt de gebruikte batterijen die door Renault geleverd worden, om ze te ontmantelen in afzonderlijke modules. De versleten modules worden geëlimineerd en de batterijen worden omgevormd om een totaalvermogen van 30 kWh te kunnen leveren. In de Trafic, het demonstratiemodel van het project, vinden we 5 rijen batterijen terug die afkomstig zijn van de Fluence Z.E.. Carwatt garandeert een reële actieradius van minstens 80 kilometer tijdens de eerste 2 gebruiksjaren en van 60 kilometer voor de 4 volgende jaren.

Bestaande versnellingsbak

Aangezien het de bedoeling is om de kosten van de transformatie te beperken, blijft de versnellingsbak van de bestaande bestelwagen behouden. De elektrische motor (over de keuze van de leverancier wordt op dit moment onderhandeld) zal gekoppeld worden aan de 2e, 3d of 4e versnelling van de oorspronkelijke versnellingsbak, afhankelijk van de gebruiksomstandigheden van de klant. Als optie overweegt Carwatt ook om meerdere overbrengingsverhoudingen te behouden, die dan wel enkel kunnen worden gekozen als de auto stilstaat. De verbrandingsmotor, de brandstoftank en de uitlaatlijn van de tweedehandswagen worden in elk geval gestript. De vijf rijen batterijen worden geïnstalleerd onder de vloer en hebben geen impact op het laadvolume. Volgens Fabien Berge, de ingenieur die verantwoordelijk is voor het project bij Carwatt, zou een dergelijke elektrische bestelwagen uiteindelijk minder dan 50 procent kosten van de prijs van een nieuw exemplaar.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten