Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / EV-retrofit voor Renault R4, R5 en Twingo 1

Geschreven door Kevin Kersemans op 01-02-2023

Binnenkort biedt Renault een retrofitsetje aan om je klassieke R4 en R5 of je Twingo van de eerste generatie om te bouwen naar volledig elektrisch voertuig. De kit wordt komend weekend voorgesteld op de Rétromobile-oldtimerbeurs in Parijs.

Heiligschennis volgens sommigen, volgens anderen een manier om klassieke auto's te kunnen blijven gebruiken zonder beperkingen – behalve dan die gerelateerd aan het rijbereik en het laden. In ieder geval wordt het retrofitten of ombouwen van oldtimers tot EV's stilaan een echt businessmodel.

Ook Renault ziet er wel brood in. Op de Parijse oldtimerbeurs Rétromobile, die vandaag en tot 5 februari de deuren opent aan de Porte de Versailles, presenteert de Franse constructeur in samenwerking met het gespecialiseerde bedrijf R-Fit een op maat gemaakte retrofitset voor de iconische R4 en R5 en de eerste generatie van de Twingo.

Met versnellingsbak

Verre reizen met je geliefde oldtimer zitten er wel niet in: in het geval van de R4 bijvoorbeeld bedraagt de capaciteit van de lithium-ijzerfosfaatbatterij die in de koffer wordt ondergebracht, slechts 10,7 kWh. Dat zou de guitige klassieker een rijbereik van zo'n 80 km moeten geven, waarna hij aan drie en een half uur weer opgeladen zou moeten zijn aan een gewoon huishoudelijk stopcontact.

LEES OOK – De redactie ongefilterd - Retrofit: redder of verpester van oldtimers?

Interessant is dat de versnellingsbak behouden blijft, wat de rijsensaties toch iets authentieker houdt – minus het geluid en de trillingen natuurlijk. Renault en R-Fit beloven trouwens ook dat de gewichtsverdeling ongewijzigd blijft. De borstelloze synchroonmotor heeft een vermogen van 48 kW ofte 65 pk, wat zeker moet volstaan om de in vergelijking met een hedendaagse auto vederlichte R4 vlotte prestaties te geven.

Voorlopig enkel in Frankrijk

Voor de R4 kost de ombouw 11.900 euro, installatie inbegrepen, maar wordt voorlopig enkel aangeboden in Frankrijk. In ons land is het trouwens nog wachten op een wettelijk kader rond dit soort retrofitting, al moet het in principe nu al mogelijk zijn om zo'n exemplaar in te voeren van een land waar de ombouw al werd gehomologeerd.

Renault werkte overigens al samen met een ander bedrijf om oudere Master-bestelwagens te voorzien van een elektrische aandrijving. Overigens bieden de constructeur en R-Fit een garantie van twee jaar op de ombouw.

30 jaar Twingo

Renault viert op zijn stand op Rétromobile ook de dertigste verjaardag van de eigenzinnige Twingo. Het bracht daarvoor een model van de eerste generatie mee dat door zijn designers onder handen werd genomen en nu "een verrassend eerbetoon brengt aan de Californische lowriders van de jaren 90".

Maar er zijn ook andere speciale Twingo's te zien, zoals een Lecocq- en een Benetton-versie uit respectievelijk 1995 en '96 of een Twingo Coupé uit 1995. Ten slotte stelt Renault ook een R5 Turbo 3E tentoon, evenals een heuse hot-rod op basis van en Renault MT uit 1924 – eveneens voorzien van een elektrische aandrijving overigens.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten