Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Ford ontwikkelt voorspellende koplampen voor nachtritten

Geschreven door Frédéric Kevers op 23-04-2021

Ford werkt aan nieuwe 'voorspellende' koplampen (Night Driving Headlights) om de weg 's nachts beter te verlichten en de veiligheid voor zijn klanten en andere weggebruikers te verbeteren.

Ford wil de veiligheid en de gemoedsrust aan boord verbeteren voor zijn klanten tijdens ritten in het donker. Een van de belangrijkste manieren om dit te bereiken, is om de verlichting van de wagens beter en intelligenter te maken. Daarom ontwikkelt Ford 'voorspellende' koplampen die de weg en zijn kronkels kunnen 'raden' om de bestuurder en andere weggebruikers te waarschuwen.

"Met de voorspellende verlichtingstechnologie zou het op een dag eenvoudig kunnen zijn om in het donker te rijden door gewoon de richting van je koplampen te volgen", zegt Michael Koherr, onderzoeksingenieur verlichting bij Ford Europe.

Voorspellende koplampen, hoe werkt dat?

Ford ontwikkelt een voorspellende verlichting die op preventiewe wijze de gevaren op de weg kan verlichten, of het nu gaat om obstakels, bochten, enzovoort. Het principe is simpel: er worden GPS-gegevens gebruikt samen met nauwkeurige informatie over de geometrie van de weg om de komende bochten nauwkeurig te kunnen identificeren.

Het systeem evalueert ook verschillende parameters zoals de snelheid van het voertuig, zijn traject en de richting van de afgelegde weg om op een proactieve manier de richting van de koplampen aan te passen. Zo moeten ze het lichtbeeld in de bochten, op kruispunten of de straathoek optimaliseren op plekken die vaak blind of slecht verlicht zijn.

Als de auto een weg oprijdt die niet of slecht geregistreerd staat in het GPS-systeem, gebruikt de voorspellende verlichting van Ford de stuur- en cameragegevens om de koplampen te richten om de bestuurder een zo goed mogelijk lichtbeeld te kunnen blijven bieden.

Nog niet goed genoeg

Over het algemeen moeten het steeds grotere gebruik van actieve veiligheidssystemen (radar, camera's, enz.), de berekening van de rijgegevens (snelheid, stuurhoek, ...) en de GPS-gegevens in combinatie met ledmatrixtechnologie een steeds krachtigere en efficiëntere verlichting mogelijk maken 's nachts of bij verminderd zicht, zonder de zichtbaarheid en de veiligheid van de andere weggebruikers in gedrang te brengen.

Maar hoewel meedraaiende koplampen en ledmatrixtechnologie steeds vaker voorkomt bij moderne wagens, staan deze systemen momenteel vaak nog niet genoeg op punt en zien we nog regelmatig dat ze de verkeerssituatie niet snel genoeg 'lezen'.

Zo worden sommige stukken nog niet verlicht, of net het omgekeerde, waarbij een grootlichtassistent de verstralers niet snel genoeg dimt en zo andere weggebruikers verblindt. Om nog maar te zwijgen van de weerkaatsende verlichting op verkeersborden, die de bestuurder zelf ook verblinden! We hopen dus dat Ford deze zaken wel in orde krijgt voor zijn intelligente verlichting.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten