Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / In het wiel geïntegreerde elektromotor binnenkort standaard?

Geschreven door Olivier Maloteaux op 06-10-2016

De Britse toeleverancier GKN wil binnenkort de in het wiel geïntegreerde elektromotor standaard gaan toepassen.

Het idee om elektromotoren rechtstreeks in de wielen van een voertuig te integreren is niet nieuw, maar heeft tot nu toe nog niet het stadium bereikt dat het standaard toegepast wordt op personenauto's. Maar daar zou binnenkort verandering in kunnen komen ... We weten dat Michelin het concept al sinds enkele jaren bestudeerd, met zijn Active Wheel. De Britse toeleverancier GKN buigt zich ook over de kwestie en hoopt binnenkort de techniek te integreren in zijn productengamma. Ter herinnering, GKN heeft meer bepaald de hybride modules voor PSA aangeleverd, net als voor de BMW i8 en de Porsche 918 Spyder.

Eerst voor stadsauto's

"De technologie van de in het wiel geïntegreerde elektromotor is nog niet realistisch voor sportieve auto's, die hebben grote elektromotoren nodig", geeft Theo Gassman toe, directeur van het ontwikkelingsdepartement van elektrische systemen bij GKN. Maar hij voegt daaraan toe dat de techniek daarentegen binnenkort wel gebruikt zou kunnen worden bij stadsauto's, met een vermogen van 30 tot 40 kW per motor (40 tot 55 pk).

Dynamisme en moduleerbaarheid

De integratie van de elektromotor in het wiel biedt verschillende voordelen. Ze zorgt ervoor dat de vier wielen van een voertuig makkelijk aangedreven kunnen werden. Zo kan het koppel ook naar wens verdeeld worden over elk wiel, om de levendigheid of de stabiliteit te verbeteren, afhankelijk van de rijomstandigheden. Gezien er geen aandrijfas is en dus ook geen overbrengingstunnel laat de techniek meer ruimte om het interieur in te richten en zal de binnenruimte ook groter zijn. GKN heeft echter nog geen exacte datum opgegeven wanneer de techniek – die evenwel de interesse zou moeten opwekken van verschillende autoconstructeurs – standaard geïntegreerd zou worden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten