Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Karma werkt aan brandstofcel zonder waterstof

Geschreven door Frédéric Kevers op 08-02-2021

Karma gaat een brandstofcel testen die wordt gevoed door methanol, om een duurzame brandstof te promoten die niet afhankelijk is van de petroleumindustrie.

Karma, de rechtstreekse opvolger van het oorspronkelijke Fisker, had de weg al vrijgemaakt voor een premium elektrische wagen met range extender. Nu, hoewel het bedrijf nog regelmatig wordt geplaagd door geldproblemen, wil de constructeur een nieuwe koers uitzetten op de markt van elektrische mobiliteit. In plaats van te kiezen voor een conventionele batterij, wil Karma een brandstofcel ontwikkelen die wordt gevoed door methanol in plaats van waterstof.

Duurzame brandstof

Hoewel de brandstofcel volgens sommigen een meer duurzame oplossing is dan de klassieke batterij, krijgt de technologie toch nog heel wat kritiek wegens de vervuilende aard van waterstof. Niet vanwege de uitstoot van de voertuigen zelf, meer dan waterdamp komt er niet uit de uitlaat, maar vanwege het feit dat waterstof nog te veel afhankelijk is van niet-duurzame energie voor de productie ervan. Bovendien is het rendement veel lager dan bij een batterij-elektrische wagen. Een oplossing voor dit probleem zou de keuze voor methanol kunnen zijn als brandstof. Een piste die al wordt bewandeld door Gumpert en die Karma nu ook wil ontdekken.

Het doel is tweeledig: de beperkingen qua stockage van waterstofgas vermijden en de milieu-impact door zijn afhankelijkheid van de petrochemische sector voor de productie verminderen. Methanol zou daarvoor een geloofwaardig en 'groener' alternatief kunnen vormen, aangezien de productie uit een circulair en dus duurzaam proces zou kunnen bestaan, zoals Thyssenkrupp uit Zwitserland al doet.

Het bedrijf vestigt zich vlakbij industriële centra (fabrieken enzovoort) om de CO2 op te vangen en die, met behulp van een elektriciteitscentrale (liefst duurzaam, zoals op waterkracht), om te vormen tot methanol. Methanol wordt ook al gebruikt in sommige categorieën van de motorsport. Met een bijna koolstofneutrale productie zou deze brandstof grote voordelen kunnen bieden qua opslag en distributie, zoals al wordt gedaan met traditionele brandstoffen. Maar dan moet de uitstoot van de wagens op methanol natuurlijk ook worden opgevangen of gecompenseerd.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten