Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Trillende Porsche snijdt beter door de lucht

Geschreven door Frédéric Kevers op 10-10-2022

Om het energieverbruik van hun elektrische auto's tot een minimum te beperken, bestudeert Porsche het effect van trillingen op de aerodynamica.

Aerodynamica speelt een steeds belangrijkere rol. Voor supersportieve modellen zoals de nieuwe Porsche 911 GT3 RS, die heftig spoilerwerk gebruikt om zoveel mogelijk downforce te genereren. Maar ook voor elektrische modellen, waar een lage luchtweerstandscoëfficiënt voor extra rijbereik zorgt. Denk maar aan een Mercedes EQS of de Lightyear One. Op zoek naar marginal gains worden soms vreemde paden bewandeld. Zo werkt Porsche samen met de Universiteit van Stuttgart om het effect van trillingen op de luchtstroom rond het koetswerk te onderzoeken.

LEES OOK Update bezorgt Porsche Taycan extra rijbereik

Met behulp van luidsprekers worden trillingen opgewekt die ervoor zouden zorgen dat het koetswerk beter door de lucht snijdt en dus een lagere luchtweerstand krijgt. Al is er wel een neveneffect, want die trillingen interfereren met het geluid en de vibraties in het passagierscompartiment. En dat noopt dat het gebruik van andere materialen. Porsche ziet ook sportieve mogelijkheden, want die trillingen zouden ook gebruikt kunnen worden als actieve aerodynamica. Nu blijft het wachten op de eerste concrete toepassingen van deze vibratortechnologie.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten