Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Autotuning

Autotuning is erg populair. Tunen kan gaan van discrete koetswerk- of interieuraanpassingen (zoals een sportstuur of sierstrips) tot grote verbouwingen (zoals een widebodykit).

Om de veiligheid op de weg te garanderen is autotuning in België strikt gereglementeerd. Daarom mogen alleen voertuigen van categorie M1 (voertuigen met maximaal acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend) getuned worden. Er zijn enkele basisprincipes die steeds nageleefd moeten worden: er mogen geen puntige voorwerpen uitsteken, de dragende structuur mag niet gewijzigd worden en de bestuurder moet altijd een vrij zicht rondom hebben.

De tuningingrepen die zijn toegestaan, zijn onderverdeeld in drie categorieën. In categorie A vallen onder meer aanpassingen aan bumpers en spoilers. Voor die aanpassingen hebt u geen bijkomende documenten nodig en ze moeten pas gecontroleerd worden bij de periodieke keuring. Aanpassingen aan bijvoorbeeld deurpanelen of de montage van een luchthapper vallen in categorie B. Daarvoor moet de bestuurder zich na elke verbouwing aanbieden bij de keuring. Dat kost 6 euro boven op de prijs van de tuningkeuring (24,50 euro), want er wordt een tuningrapport opgesteld.

Niet-origineel

In categorie C vallen onder meer de montage van niet-originele stoelen, een niet-origineel stuur of vleugeldeuren in plaats van de standaardzwaaideuren. Een aanpassing in deze categorie moet ook steeds voorgelegd worden aan de keuring en kost nog eens 6 euro extra voor het opstellen van een validatieverslag. Een hoop andere dingen zoals chiptuning (een aanpassing van de motorsturing), een NOS-fles (Nitrous Oxide System), andere stabilisatorstangen en spoorverbreders blijven verboden.

Het is erg belangrijk om bij elke wijziging aan uw auto uw verzekeraar op de hoogte te brengen. Afhankelijk van de veranderingen zal hij de verzekeringspolis al dan niet aanpassen. Een gedetailleerde lijst met welke wijzigingen u wettelijk aan het interieur of koetswerk mag aanbrengen, en tot welke categorie ze behoren, vindt u op How2tune.be, een website van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten