Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Diesel Emissions Justice Foundation: update over massaclaim tegen VW

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-04-2020

We interviewen Maria José Azar-Baud, woordvoerster van Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF) dat een massaclaim heeft opgezet tegen VW in het kader van Dieselgate.

Na Dieselgate in 2014 (met de sjoemelsoftware) zijn verschillende eigenaars van modellen van de Volkswagen-groep een gerechtelijke procedure gestart tegen de constructeur. Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF) is een collectieve zaak opgestart in verschillende landen, waaronder ook België. De massaclaim is onafhankelijk van de procedure die door Test Aankoop is opgestart. Dit is het standpunt van DEJF via Maria José Azar-Baud, woordvoerster, lid van de raad van bestuur en docent aan de universiteit Parijs-Saclay.

AutoGids: Uw vereniging heeft besloten om eigenaars te verzamelen van modellen van de VW-groep die zijn getroffen door Dieselgate. Hoeveel personen hebben uw oproep al beantwoord?

Maria José Azar-Baud: Afgelopen maart hadden al meer dan 10.000 mensen besloten deel te nemen aan de DEJF (verklaring afgelegd in de collectieve klacht in Amsterdam) in naam van huidige en toekomstige 'deelnemers' van het initiatief van DEJF. Het aantal neemt voortdurend toe. We hopen dat de recente beslissing in Engeland nog meer mensen overtuigt van hun recht op compensatie en ze motiveert om zich bij DEJF te voegen. Deze duizenden personen wonen in een van de drie landen waar we onze zaak hebben voorgelegd, namelijk Nederland, België en Frankrijk. Andere Europese landen volgen nog, zoals Spanje. We hebben de mogelijkheid om deel te nemen nog niet afgesloten.

AG: Vanwaar de keuze om de klacht in te dienen in Nederland?

MJ A-B: Omdat het juridisch systeem in Nederland een origineel mechanisme heeft, waardoor het mogelijk is om een zo groot mogelijke groep te vertegenwoordigen. Verder heeft de Nederlandse wet geen minimum of maximum aan tal. Dat is de WAMCA-procedure, die in werking is sinds januari 2020. Dit systeem maakt ook deel uit van een Nederlandse wettelijke en jurisprudentiële traditie, die sinds 2005 gunstig is voor collectieve acties, zoals blijkt uit de procedures die duizenden Europeanen hebben gecompenseerd en dus niet enkel Nederlanders. Ook de Fortis-zaak vond bijvoorbeeld in Nederland plaats en gaf vooral Belgische investeerders een compensatie.

AG: Hoe wordt uw vereniging gefinancierd? Moet men betalen om zich bij uw collectieve actie te voegen?

MJ A-B: Het is een stichting die is gebaseerd in Nederland en daarom wordt gereguleerd door de Nederlandse wet, die via regels in de Claimcode (versie 2019) financiering door derden toestaat en regelt. Die regels zijn bedoeld om de transparantie van de financieringsmethode te waarborgen. Daarmee kunnen we functioneren, een collectieve claim initiëren en, hopelijk, een onderhandeling met Volkswagen opstarten. Een deelnemer hoeft niets te betalen. Alleen als de claim tot compensatie leidt, onvangt de financier (en dus niet de stichting) tot 27,5% van het ontvangen bedrag, in ruil voor het risico en de gemaakte kosten.

AG: Hoe bemoedigend is het recente arrest van het Hooggerechtshof van Londen tegen VW, ten voordele van 91.000 schuldeisers?

MJ A-B: Ten eerste toont het een nieuwe herkenning van het manipulatieve en misleidende karakter van de sjoemelsoftware. Dat is een essentiële voorwaarde voor de erkenning van het recht op compensatie, met name voor financiële compensatie. Het is dus een beslissende stap. Ten tweede omdat het besluit is gebaseerd op het recht van de Europese Unie en daarom gelijk is voor alle lidstaten. En ten derde omdat de termen van de beslissing sterk zijn. Het is dus bemoedigend, het valideert onze aanpak en het zou onze positie moeten versterken.

AG: En de minnelijke schikking in Duitsland, is dat een goede oplossing?

MJ A-B: Een minnelijke schikking is meestal een goede zaak. We waren verheugd over de aankondiging van het akkoord (dat voorlopig nog niet is goedgekeurd). We hebben echter ook onze bedenkingen geuit. Ten eerste was het afhankelijk van een erg hoog opt-in-percentage (70% van de personen die worden vertegenwoordigd in de procedure). Ten tweede was het onduidelijk hoe de compensatie zou worden toegewezen. En tenslotte betreft het een overeenkomst dat enkel de Duitsers betreft die zich hebben aangemeld voor de procedure waarin het akkoord is onderhandeld.

AG: Heeft Volkswagen al geprobeerd een minnelijke schikking te vinden met u of uw klagers?

MJ A-B: Neen, maar het is nooit te laat. Het initiatief van DEJF vergemakkelijkt niet alleen de toegang tot gerechtigheid via een financiële compensatie voor betrokken personen, maar het stelt Volkswagen ook in staat zijn verleden goed te maken en de schade te herstellen. Het is dus een kans voor VW om dit verhaal in de achteruitkijkspiegel te plaatsen.

AG: Wat is uw mening over deze situatie, en denkt u dat Volkswagen de enige groep is die zich schuldig maakt aan dergelijke daden?

MJ A-B: De Diesel Emissions Justice Foundation heeft zijn naam goed gekozen. VW is niet de enige groep die is betrokken in Dieselgate.

Appendix: Aan de kant van D'Ieteren, als onafhankelijke importeur, voelt het bedrijf zich niet rechtstreeks betrokken in deze aanklacht tegen Volkswagen. De importeur houdt zich aan de verzoeken van de constructeur en aan de beslissingen van de rechtbank in het kader van zijn klantenservice. Momenteel hebben meer dan 80% van de Belgische auto's betrokken in Dieselgate een update gekregen. Die update zou volgens de woordvoerder van D'Ieteren "geen enkel invloed hebben op de restwaarde van de auto". Auto's die nog niet zijn 'gecorrigeerd' zijn ofwel uit het verkeer gehaald of naar het buitenland gestuurd voor de terugroepactie, ofwel simpelweg verdwenen omdat ze niet langer via het officiële dealernetwerk of via geautoriseerde herstellers passeren.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten