Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Overheid test met zwarte doos

Sinds enkele maanden rijden in ons land verschillende auto's rond met een zwarte doos die al het doen en laten van de bestuurder registreert… zonder dat die daarvan op de hoogte is.

Honderd nieuwe auto's, allemaal aan Belgische klanten geleverd tussen 1 januari en 1 april 2009, rijden rond met een zwarte doos die permanent hun hele reilen en zeilen analyseert én doorstuurt naar een centraal verzamelpunt bij de Vakgroep Infrastructurele Support. Het gaat om een proefproject van de overheid, waarbij men "asociale" bestuurders wil detecteren. Net als bij het zogenaamde pay-as-you-drive-systeem dat verzekeringsmaatschappijen al langer hanteren, wordt een module in de auto ingebouwd, die hier echter niet alleen bijhoudt wanneer en waar, maar ook hoe de auto wordt gebruikt.

De zwarte doos, die aangehecht wordt aan de centrale computer van de auto, staat in verbinding met een gps. Ze controleert niet alleen de gereden snelheid, maar ook het traject zelf. Zo gaat bij het meldpunt een alarmbel rinkelen wanneer eenrichtingsstraten in de verkeerde richting worden genomen, of wanneer de auto een voetgangerszone inrijdt... Maar ook het niet dragen van de gordel of het niet gebruiken van de richtingaanwijzer wordt doorgegeven. Informatie over de stand van de gasklep en de werking van de antispincontrole maken het mogelijk om agressief rijgedrag te detecteren, en in auto's met een adaptieve snelheidsregelaar kunnen zelfs bumperklevers van een afstand worden geïdentificeerd.

Dankzij het gps zijn al die mensen bovendien te allen tijde perfect traceerbaar. De honderd proefkonijnen, die overigens niet op de hoogte gebracht werden, hoeven zich op dit ogenblik echter geen zorgen te maken, verzekert men bij de Vakgroep Infrastructurele Support. Voorlopig ontbreekt namelijk nog een wettelijk kader en mogen de verzamelde gegevens niet gebruikt worden om in te grijpen. Maar als de informatievergaring betrouwbaar blijkt tijdens dit proefproject, is het de bedoeling om agressieve bestuurders aan de haak te slaan.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten