Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Segways en hoverboards krijgen eigen plaats in de wegcode

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-06-2017

Segways, gemotoriseerde eenwielers, hoverboards en elektrische steps krijgen binnenkort een eigen plek in de wegcode. Maar ondertussen moet je ze al verzekeren.

Minister van Mobiliteit François Bellot, het BIVV en AG Insurance hebben hun studie voorgesteld naar het gebruik en de gevaren van de nieuwe generatie gemotoriseerde verplaatsingstoestellen zoals Segways, gemotoriseerde eenwielers, hoverboards en elektrische steps. Steeds meer mensen gebruiken ze namelijk voor “de laatste kilometer” in het kader van een multimodale verplaatsing in hun vrije tijd. Maar niet alles is zomaar toegelaten, vooral dan qua gebruik op de openbare weg of de (verplichte) verzekering.

  • Hiernaast: hoverboard

Maximum 18 km/h

Vandaag is de maximaal toegelaten snelheid voor een gemotoriseerd ‘verplaatsingstoestel’ 18 km/h (KB van 13 februari 2007). In dat geval volstaat de gezinspolis voor Burgerlijke Aansprakelijkheid. Gebruik op het voetpad is enkel toegelaten bij stapvoets rijden, dus 5 à 6 km/h. En eigenlijk moet je je op deze toestellen gedragen zoals een fietser. Ze zijn nochtans niet noodzakelijk goed uitgerust om zich gemakkelijk tussen het autoverkeer te begeven. Bovendien worden hun gebruikers door de wet niet gezien als “zwakke weggebruikers” omdat ze door een gemotoriseerd voertuig worden getransporteerd.

Wegcode aanpassen

Terwijl Frankrijk deze nieuwe voertuigen liever negeert en zo een juridisch vacuüm creëert, wil België de zaak in een wettelijk kader gieten. De bedoeling is om het gebruik van deze toestellen te enten op dat van elektrische fietsen, met inbegrip van de maximumsnelheid van 25 km/h. Als ze sneller gaan, vallen ze in dezelfde categorie als de ‘speedelecs’, die begrensd moeten zijn op 45 km/h. De federale regering wil dus de wegcode aanpassen en rekening houden met wat we bijvoorbeeld al zien in Scandinavische landen. Het is echter aan de Gewesten om te bepalen of ze het nodig vinden om een specifieke rijopleiding te verplichten of niet. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de weginfrastructuur en dus voor specifieke paden of fietspaden. Maar voor de hoogte van de boord van het trottoir, die vaak de nachtmerrie vormt van hoverboards of eenwielers.

  • Hiernaast: eenwieler

Advies

In afwachting van de wetgeving hebben de verzekeraars en het BIVV al het nodige advies uitgeschreven. Zij raden niet enkel aan om de toegelaten snelheid te respecteren, maar ook om beschermende kleding te dragen zoals voor rolschaatsers: een helm en beschermers voor de ellebogen, de knieën en de polsen. Het is ook verstandig om de gewichtsbeperkingen te respecteren en te vermijden om kinderen jonger dan 10 deze toestellen te laten “besturen”. Verder wordt aangeraden om een reflecterend vest te dragen en ’s nachts of bij lage zichtbaarheid nog een extra verlichting. Tot slot ga je beter minstens 3 keer 2 uur oefenen voor je je met deze vervoersmiddelen in het verkeer stort. Automobilisten van hun kant moeten leren rekening houden met deze nieuwe weggebruikers.

Gevaren

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, blijkt uit een studie van het BIVV dat deze apparaten na een leerperiode niet zo gevaarlijk zijn. De testgroep had weliswaar met evenwichtsproblemen te kampen in het begin, maar valpartijen leiden doorgaans slechts tot lichte verwondingen. De gemotoriseerde eenwieler is het moeilijkst om onder de knie te krijgen, maar wel het meest praktisch om mee te nemen op de bus, de trein of de tram. Meer algemeen gebeurt bijna 9 op de 10 ongevallen met deze toestellen zonder dat er derden bij betrokken zijn. Al betekent dat niet dat je geen verzekering voor Burgerlijke Aansprakelijkheid moet nemen.

  • Hiernaast: step en Segway
Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten