Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Zijn landen met de strengste alcoholwetten ook het veiligst?

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-06-2018

Samen met snelheid is rijden onder invloed een factor die het risico en dus de sterftegraad in het verkeer vergroot. Maar zijn de landen met de laagste limiet ook die met het veiligste verkeer?

In Europa gaat de wetgeving rond de toegelaten hoeveelheid alcohol in het bloed van radicaal (0 g/l in het bloed) tot wat losser (0,8 g/l). Maar in de meeste landen is de limiet 0,5 g/l. Dat betekent dat een klein glas alcohol tijdens de maaltijd of op een terrasje geen kwaad kan als je daarna nog de weg op moet. De grens van 0,2 g/l, wat gelijk staat aan één enkel glas in de 2 uur voor je (weer) het stuur neemt, wordt doorgaans aangenomen als het punt vanaf wanneer mensen door een soort euforie risico’s gaan nemen. Al kan een lagere geremdheid soms de reflexen versnellen. Vanaf 0,5 g/l daarentegen verminderen de reflexen en de waakzaamheid en vergroot de reactietijd. Als een gemiddelde bestuurder vanaf 50 km/u tot stilstand remt in 14 meter, dan heeft diezelfde persoon daar met 0,5 g/l alcohol in het bloed 22 meter voor nodig, of zelfs 26 meter met 0,8 g/l. Bovendien treden tegelijk problemen op met het zicht (tunnelzicht, moeilijker herstel na verblinding, minder goed dieptezicht).

Verband?

Het kan op geen enkele manier worden ontkend dat rijden onder invloed gevaarlijk is en niet mag gebeuren. Maar maakt dit landen met een kleinere marge voor rijden en drinken ook veiliger? Volgens de officiële statistieken van de Europese Unie waren in 2017 de 5 landen met de laagste sterftegraad op de weg Zweden (0,2 g/l in het bloed toegelaten), het Verenigd Koninkrijk (0,8), Nederland (0,5), Denemarken (0,5) en Ierland (0,5). Onderaan het klassement bungelen Letland (0,5), Polen (0,2), Kroatië (0,5), Bulgarije (0,5) en Roemenië (0). Er is met andere woorden geen verband. Een tabel met de 28 EU-landen bevestigt dat niet de landen met de strengste normen ook de veiligste zijn. Er spelen natuurlijk nog andere factoren.

Hoe zit het dan?

Uiteraard is het niet zo dat een lage wettelijke limiet ook betekent dat elke bestuurder weinig drinkt. De tolerantie is een juridische marge. De hoeveelheid mensen die rijden met alcohol in hun systeem hangt volledig af van de pakkans (gevoel van straffeloosheid), de sociale normen, gewoontes (het traditionele glaasje met de collega’s op donderdagavond), de gehoorzaamheid aan de regels en de repressie (de ernst van de straffen), maar ook van het algemene gedrag van weggebruikers. Zo kan je ook geen opvallend verband vinden tussen de sterftegraad en de toegelaten maximumsnelheden (al scoren die landen het best die een doorgedreven indeling kennen van het soort wegen buiten de bebouwde kom, met lage beperkingen van 70/80 km/u en hoge beperkingen van 100 km/u). Qua verkeersveiligheid geldt dit ook op andere vlakken. Doelstellingen kunnen enkel worden gehaald als de grote meerderheid van de gebruikers de opgelegde regels begrijpt en volgt. 

 

Sterftegraad per 1 miljoen inwoners in 2017

Snelheidslimiet buiten bebouwde kom

Toegelaten snelheid op 2x2-wegen en snelweg

Maximaal toegelaten alcoholgraad

Zweden

25

70/90/100

110/120

0,2

Verenigd Koninkrijk

27

80/96

113

0,8 (0,5)

Nederland

31

60/80/100

120/130

0,5 (0,2)

Denemarken

32

80/90

110/130

0,5

Ierland

33

80/100

120

0,5 (0,2)

Estland

36

90

100/110

0,2

Duitsland

38

70/100

120/130/>130

0,5 (0)

Finland

39

60/80

120

0,5

Spanje

40

70/90

100/120

0,5 (0,3)

Malta

43

80

 

0,8

Oostenrijk

47

70/100

130

0,5 (0,1)

Luxemburg

47

70/90

130

0,5 (0,2)

Slovenië

50

90

130

0,5 (0)

Frankrijk

53

70/80/90

110/130

0,5 (0,2)

Tsjechië

54

90

110/130

0

België

55

70/90

90/120

0,5 (0,2)

Italië

56

90

110/130

0,5 (0)

Slovakije

57

90

130

0

Cyprus

62

80

100

0,2

Portugal

62

90

100/120

0,5 (0,2)

Hongarije

64

90

110/130

0

Litouwen

67

90

120/130

0,4 (0)

Griekenland

69

90

130

0,5 (0,2)

Letland

70

90

100

0,5 (0,2)

Polen

75

90/100

120/140

0,2

Kroatië

80

90

110/130

0,5 (0)

Bulgarije

96

90

120/140

0,5

Roemenië

98

90/100

100/130

0

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten