Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Zone 30: belangrijk juridisch oordeel

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-01-2021

Een oordeel voor snelheidsovertredingen, naar voren gebracht door RTL, stelt de relevantie van de algemene zone 30 van Brussel in vraag. De Franstalige politierechtbank in Brussel motiveerde zijn beslissing, ook over het gevaar.

In het Brussels Gewest geldt er sinds 1 januari 2021 een algemene zone 30. Een snelheid die soms moeilijk lijkt vol te houden op de grote en brede lanen die niet erg residentieel zijn. Toch benadrukt het gewest de veiligheidswinst van deze maatregel. Een uitspraak van de Franstalige politierechtbank van Brussel heeft echter niet hetzelfde oordeel. Een automobilist wist te vermijden zijn rijbewijs te verliezen. En het argument van de rechtbank is sterk, want het stelt de generalisatie van de zone 30 in vraag.

Kleine boete

De overtreder reed 64 km/u in een zone 30 in Schaarbeek in 2019, nog voor de veralgemening, maar in een gemeente die deze limiet al als norm had op haar grondgebied. Rechter Van Damme, die nochtans bekend staat als ergernis van automobilisten met veel haast, schatte echter in dat de beperking van 30 km/u in de Koninklijke Sinte-Mariastraat niet gerechtvaardigd was gezien de omstandigheden van de overtreding. Hij legde de bestuurder een boete op van 80 euro, wat het tarief zou zijn als hij in een zone van 50 km/u had gereden.

Redenen

De rechter heeft het recht om een rijverbod te weigeren, terwijl het te snel rijden wel wordt bestraft. Het oordeel was natuurlijk gemotiveerd, dat is essentieel en verplicht. Het argument is dat de generalisatie van de zone 30 contraproductief is in de gebieden waar het autoverkeer niet impliciet gevaar oplevert voor de andere weggebruikers. De rechter verwees zelfs naar studies van verkeersveiligheidsorganisaties die pleiten voor het beperken van de zones 30 tot straten binnen woongebieden en op plaatsen die bescherming behoeven voor zwakke weggebruikers (bij scholen, winkelstraten, smalle straten met een dichte bevolking, enz.). En in dit specifieke geval kan "de officier van justitie niet vaststellen welk gevaar de snelheidslimiet onder de 50 km/u rechtvaardigde, wat een algemene norm is op Europese schaal". Er is zelfs sprake van "misbruik" van de zones 30 door de gemeente Schaarbeek.

Brussel 30

Komt de algemene zone 30 in Brussel hiermee in het gedrang? Neen. Zoals meester Olivier Emsix-Mestreit uitlegt, die deze automobilist verdedigde: "de autoriteiten kunnen de zones 30 opleggen waar ze maar willen, maar zolang de wet niet verandert en de rechter het recht heeft om een rijverbod te weigeren, zal hij het laatste woord hebben". Bovendien is het in het Brussels Gewest het geval, waar de autoriteiten net nieuwe trajectcontroles hebben geïnstalleerd, dat de limiet van 30 km/u, op enkele uitzonderingen na, nu verankerd zit in de wegcode op basis van een regeringsbesluit. Het oordeel van rechter Van Damme zal dus niet zo veel impact hebben. We kunnen echter aannemen dat zijn vonnis, dat niet wordt betwist door het parket, gebruikt zal worden door advocaten om te voorkomen dat het rijbewijs wordt afgenomen voor snelheidsovertredingen van meer dan 30 km/u binnen de zone 30 (vanaf 61 km/u na correctie, dus). Maar een boete krijg je dus nog steeds.

En toch...

De regionalisering van bepaalde bevoegdheden van de wegcode heeft als gevolg dat bepaalde verkeersborden nu verschillende betekenissen hebben tussen de gewesten. Een absurde situatie die buitenlandse chauffeurs in verwarring brengt. Zelfs de Belgen kunnen soms niet volgen, want je zou kunnen denken dat je in Vlaanderen rijdt in Neder-Over-Heembeek binnen bebouwde kom met een limiet van 50 km/u, terwijl je eigenlijk in Brussel zit en dus een overtreding begaat. Dat is een beetje in strijd met de internationale verdragen over het wegverkeer die zijn opgesteld om dit soort situaties te voorkomen. Een standpunt dat ook wordt gedeeld door de politierechter, die in zijn oordeel aangeeft dat "eraan moet worden herinnerd dat Brussel zowel op nationaal als op Europees vlak een rol heeft als hoofdstad en dus een aanzienlijk aantal buitenlandse chauffeurs bevat".

Lees hier de reactie op dit dossier van meester Olivier Emsix-Mestreit, advocaat gespecialiseerd in verkeersrecht.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten