Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / De garage – Citroën AC4

Geschreven door Ken Divjak op 17-02-2023

In onze rubriek 'De garage' stellen autoliefhebbers hun trots op wielen voor. Deze keer: de Citroën AC4 van Jean Verbakel.

“Bij ons in de club noemen we dit soort auto’s vierkante bakken.” Met die gevleugelde woorden verwelkomt Jean Verbakel ons in Muizen, een deelgemeente van Mechelen, vanwaar hij de Vlaamse Vehikel Klub bestiert. “Toen ik in 1985 als lid toetrad, had ik een Ford Taunus 12M – zo’n ‘wereldbolletje’, zoals het model uit 1952 destijds genoemd werd. Via de club ben ik in contact gekomen met vooroorlogse auto’s zoals de Ford Model T en deze Citroën AC4. Dát waren pas klassiekers, die het echte rijden nog belichaamden met hun ongesynchroniseerde versnellingsbakken en servoloze bediening.”

Een jaar later had Jean zijn dubbele visgraat uit 1929 al te pakken, maar veel meer dan krakkemikkig rijden deed die niet. “Dus ben ik samen met mijn vader aan een totaalrestauratie van twee jaar begonnen, terwijl mijn moeder de hele binnenbekleding heeft gestikt.” Een echt familiewerkje dus, dat ondertussen ook een familiestuk geworden is.

Familiestuk

“Met 34 pk uit een zestienhonderd met drie versnellingen begint het wel moeilijk te worden in het hectische verkeer, maar ik mag hem niet wegdoen van mijn kinderen.” In de schuur staan nochtans andere klassiekers die ook om aandacht vragen en bovendien makkelijker in gebruik zijn, maar de familiegeschiedenis van deze AC4 is ondertussen te groot geworden om er nog afscheid van te nemen.

“De 4 in de tybenaming verwijst overigens naar het aantal cilinders,” voegt de geboren Neerpeltenaar er nog aan toe, “net zoals de AC6 een zescilinder had. Daarnaast zijn er tal van configuraties mogelijk, gaande van korte en lange versies met twee of drie ruiten aan de zijkant en zelfs twee verschillende cabrio’s.”

3-ruits

De AC4 van de VVK-voorzitter is een zogenoemde ‘3-ruits’, die verrassend genoeg zijn originele motor nog heeft. “Die dingen zijn haast niet kapot te krijgen, maar pas op als je op zoek moet naar onderdelen, want die beginnen erg schaars te worden. Ik heb zelfs ooit een volledig wrak gekocht om aan twee deuren te raken. Dat was na een ongeval waarbij een ongeduldige medeweggebruiker de hele linkerkant eraf reed.”

Voor frequent gebruik zijn de vierkante bakken dus niet meer geschikt, maar wel om liefhebbers van echte auto’s te tonen hoever de auto’s sinds het interbellum gekomen zijn.

Foto's: © Dennis Noten

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten