Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / De garage – DKW F7 Front Luxus Zweisitzer Cabriolet

Geschreven door Ken Divjak op 12-08-2022

In onze rubriek 'De garage' stellen autoliefhebbers hun trots op wielen voor. Deze keer: de DKW F7 Front Luxus Zweisitzer Cabriolet van Karel en Tijs Michiels.

Deze DKW uit 1938 zomaar een familiestuk noemen, zou de waarheid tekortdoen. Een auto die al 80 jaar niet meer van hand is gewisseld, verdient heus een adellijkere titel. “Hoe de F7 precies in onze familie is beland, heeft mijn grootvader nooit verteld”, bekent Tijs in alle eerlijkheid. “Maar op zijn sterfbed heeft hij mijn ouders wel gevraagd om zijn Front Luxus Zweisitzer Cabriolet in ere te houden.”

Na een winterslaap van 65 jaar was er evenwel meer aan de orde dan een snelle beurt. Vader Karel wilde de restauratie in de jaren 80 al aanvatten, maar gaf uiteindelijk voorrang aan een gezin dat hem twee zonen schonk. De jongste van hen, Tijs Michiels, is essentieel gebleken in de heropstanding van de DKW.

Omzwervingen

“In 2017 zijn we de zoektocht naar een geschikte restaurateur gestart”, weet Michiels senior nog. “Een queeste die ons naar de geboortestreek van DKW in de voormalige DDR bracht, aan de grens met Polen. Na heel wat omzwervingen zijn we bij Holger Behnke beland, de voorzitter van de Duitse DKW-club, die onze F7 gedurende drie jaar tot op het kleinste schroefje gerestaureerd heeft.”

Het resultaat is om duimen en vingers bij af te likken, niet in het minst omdat het een vroege F7 betreft met een aparte carrosserie. “Het gros van de F7-productie kwam van bij Baur”, verklaart Tijs, “maar de eerste 251 exemplaren werden eind jaren 30 gebouwd door Wachsmuth in Chemnitz.”

Zeldzaam

Van die eerste batch ‘Zweisitzer’ resten er vandaag nog maar een zevental exemplaren, stuk voor stuk met voorwielaandrijving en een rokerige tweetaktmotor die met 20 pk toch 85 km/u haalt. “Meer dan genoeg voor zondags uitjes met de familie”, bevestigt Tijs, die nog rijles heeft gekregen van Herr Behnke om de manuele driebak met dashboardschakeling te meesteren.

Tussengas geven bij het opschakelen en dubbel ontkoppelen bij het terugschakelen, luidt het devies. “Zo kan je het gebrek aan remkracht netjes compenseren met de motorrem”, klinkt het volleerd.

En vader Karel dan? Die moest de knepen van het vak ditmaal van zijn zoon leren, wat ten huize Michiels al voor de nodige hilariteit heeft gezorgd. Of hoe deze 84 jaar oude DKW niet zomaar een familiestuk is geworden, maar een heus familiejuweel dat het gezin Michiels-Stroobants nog lang in zijn ban zal houden.

Foto's: © Dennis Noten

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten