Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / De garage – Ferrari 308 GTSi

Geschreven door Ken Divjak op 13-05-2022

In onze rubriek 'De garage' stellen autoliefhebbers hun trots op wielen voor. Deze keer: de Ferrari 308 GTSi van Stefan Ramaekers.

Even dachten we dat Stefan Ramaekers ons met een hawaïhemd en een zonnebril zou opwachten, maar daar heeft de Magnum, P.I.-fan op het laatste moment van afgezien. “Wat niet wegneemt dat de tv-reeks uit de jaren 80 wel degelijk de reden is waarom ik hier naast een Ferrari 308 sta”, voegt de Zonhovenaar er met een schalkse grijns aan toe.

“Toen de gelegenheid zich voordeed om deze Amerikaanse GTSi te adopteren, hebben mijn partner-in-crime Olivier en ik meteen toegehapt”, klinkt het. “De vorige eigenaar had de targa weliswaar goed onderhouden, maar we hebben er uiteindelijk toch zeven maanden aan gewerkt om alles weer tip-top te krijgen.”

Met name onder de voorruit en aan de dorpels was de roestduivel al goed opgeschoten door insijpelend water, maar dat is allemaal volgens de regels van de kunst hersteld. Nieuwe glaspartijen en een opgefrist interieur dat overeenkomt met dat van de Magnum-Ferrari, waren de final touches.”

Amerikaanse versie

Dat het een Amerikaanse versie met injectie betreft, eerder dan een Europees exemplaar met carburatoren, stoort Stefan helemaal niet. “Als technisch consultant in de automotive branche vind ik de reputatie van het Bosch Digiplex-injectiesysteem helemaal onterecht.”

Beter nog, deze V8-twaalfklepper start op commando, hoeft nooit bijgeregeld te worden en is dankzij een reeks aanpassingen 245 pk sterk, wat hem vlot genoeg maakt voor het moderne verkeer.”

EV-conversie?

Of een man die professioneel met hybridesystemen en elektrische aandrijvingen bezig is, dan nooit een EV-conversie zou overwegen? “Absoluut niet”, is het klare antwoord.

“Een Ferrari als deze moet alle zinnen prikkelen, inclusief de oren. Daarom zie ik voor sportieve toepassingen meer heil in een ontwikkeling die Toyota samen met Yamaha nastreeft, namelijk om verbrandingsmotoren op waterstof te laten draaien. Dat is gewoon het beste van twee werelden.”

Tot het zover is, tankt Stefan zijn 308 ondanks de hoge benzineprijzen met plezier vol voor sporadische ritjes onder de zon. “Het enige wat ik nog moet leren, is de Magnum-manier om erin te springen zonder de deur te openen en in een stofwolk weg te stuiven!”, lacht hij. Met een gepast hawaïhemd lukt dat vast en zeker.

 

Foto's: © Dennis Noten

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten