Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / De garage – Lotus Elan +2S

In onze rubriek 'De garage' stellen autoliefhebbers hun trots op wielen voor. Deze keer: de Lotus Elan +2S van Yves Delporte.

Een purist, zo mag je Yves Delporte wel noemen. De 57-jarige Henegouwenaar zweert bij Lotus en bij zijn geniale oprichter, Colin Chapman. Vanwege de innovaties die de inventieve Britse ingenieur introduceerde in de Formule 1 én in zijn straatauto’s. “Meer dan een halve eeuw later sta ik nog altijd in bewondering voor Chapmans aanpak”, vertelt Delporte, die door de week voor Renault België werkt. 

“Hij heeft echt een frisse wind door de auto-industrie doen waaien. In zekere zin zou ik hem zelfs een ecopionier durven te noemen; vanuit zijn light is right-filosofie was hij voortdurend op zoek naar lichtere en goedkopere materialen. Voor zijn competitie-eenzitters, maar evengoed voor de Lotussen voor de openbare weg.”

Chapman-doctrine

Als overtuigd adept wilde Delporte dan ook een auto die helemaal paste binnen de Chapman-doctrine. “In eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op een Europa, maar met zijn middenmotorarchitectuur bleek die toch wat te sportief voor mij.” En zo kwam onze man in 2011 bij deze Elan +2S uit. “De overlevering wil dat Chapman de Elan +2 bedacht met het idee om twee kinderen achterin te kunnen vervoeren. Daarom is de +2 breder dan de gewone Elan, en heeft hij een langere wielbasis.” 

“De mijne is een hier aangespoeld Brits exemplaar, met het stuur rechts. De auto had al negen eigenaars gehad én een stevige 125.000 mijl  – of 201.000 kilometer – achter de kiezen toen ik hem kocht, maar er hoorde wel een complete onderhoudshistorie bij. Toch heb ik nog een kleine honderd uur gespendeerd om de auto in de staat te krijgen waarin hij nu verkeert.” 

Overdrive

Al dat werk heeft echter zijn vruchten afgeworpen, want Delporte amuseert zich nu te pletter aan het stuur van zijn 130 pk sterke Elan. “Op kleine wegjes is het een waar genot om dit pluimgewicht van amper 700 kilogram van de ene bocht in de andere te gooien. En komt er toch eens een stukje snelweg aan te pas, dan kan ik nog altijd terugvallen op de overdrive – zeg maar de vijfde versnelling uit die tijd.” 

Dat liefde blind maakt, geeft de Henegouwer grif toe: “De 1.6 jaagt er vlotjes 11 à 12 l/100 km door, en af en toe zijn er weleens wat probleempjes. Ik probeer hem stap voor stap betrouwbaarder te maken, maar je mag niet vergeten dat we hier over een artisanale constructie spreken. Maar zeg nu zelf, dat hoort toch gewoon bij de charme?”

Tekst: Dominique Dricot

Foto's: © Julien Mahiëls

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten