Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / De garage – Fiat Abarth 750 Record Monza

Geschreven door Ken Divjak op 07-10-2022

In onze rubriek 'De garage' stellen autoliefhebbers hun trots op wielen voor. Deze keer: de Fiat Abarth 750 Record Monza van Guy Moerenhout.

Guy Moerenhout behoeft geen introductie meer in octaanmiddens, maar volledigheidshalve kaderen we de drijvende kracht achter het Abarth Museum in Lier toch even. Begonnen als garagist en al snel betrokken bij de rallysport groeide de Antwerpenaar uit tot een gerespecteerde preparateur en rallyrijder. In die dubbelrol vergaarde hij almaar meer auto’s in zijn garage, waaronder heel wat exemplaren met een heuse rally- en regularity-historiek.

“Tussen al die auto’s een favoriet kiezen is een beetje zoals je lievelingskind aanduiden”, excuseert de onderhand 73-jarige verzamelaar zich, “maar toch heb ik een zwak voor nummer 84”. Vroeger was het namelijk de gewoonte om racewagens een vast startnummer te geven, wat de historie van deze Zagato makkelijk traceerbaar maakt.

Naar de VS en terug

“In 1958 haalde Franklin D. Roosevelt Jr., zoon van de gelijknamige president en tevens Fiat-importeur, deze 750 Record Monza naar Amerika om hem bij Team Roosevelt onder te brengen. Begin jaren 90 deed Jean-Marie ‘Didi’ Cols precies het omgekeerde om de competitiewagen verder in Europa te gebruiken.”

“Op een dag contacteerde een vriend van Jean-Marie me met de vraag of ik de Record Monza wilde overnemen, op voorwaarde dat ik hem ook in rally’s en regularity’s zou inzetten. En zo geschiedde.”

1.000 cc en 90 pk

Oorspronkelijk was de Record Monza overigens wit, maar concessiehouder Didi liet hem in de Belgische racekleur spuiten. “Hij stak er zelfs moderne wielen onder en hamerde de wielkasten nonchalant uit,” lacht Guy, “maar daaruit blijkt eens temeer dat dit eerder een gebruiksvoorwerp is dan een collecor’s item”.

Dat laatste is de compacte tweezitter natuurlijk ook, zoals de veilingprijzen van dergelijke Zagato’s bewijzen. Toch heeft Guy Moerenhout Racing er een dikkere motor in gelepeld om het driftspektakel te verzorgen tijdens wedstrijden als de Antwerp Classic (die Guy al drie keer won) en de Tour de Belgique.

“Met dik 90 pk uit de 1000 cc-motor van de Abarth A112 en slechts 580 kilogram gewicht dankzij aluminium panelen zit de vermogensbalans wel snor”, klinkt het ondeugend. En of dat van de onderliggende Fiat 600 een vinnig baasje maakt, dat bovendien nog echt gebruikt wordt zoals Carlo Abarth het destijds bedoeld had.

Foto's: © Jeroen Peeters

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten