Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / Motornieuws 2017: 5 vintage nieuwigheden vol vrijheidszin

Geschreven door Laurent Blairon op 23-11-2016

EICMA 2016, het motorsalon van Milaan, bewijst ons nog maar eens dat de trial- en vintage-stijlen de twee meest populaire trends blijven in de wereld van de tweewielers. Soms worden beide zaken zelfs in één motorfiets verenigd. Wij selecteerden de vijf hipste vertegenwoordigers.

BMW NineT Urban G/S

Terugkeer naar Senegal

De liefhebbers zaten te wachten op een BMW GS-Trailbike met een neo-retro-sausje. Deze ‘droom’ is eindelijk tot leven gekomen nu de roadster R NineT de Urban G/S is geworden. Hij sluit nauw aan bij de Scrambler-versie en herneemt diens luchtgekoelde tweecilinderboxer, zijn 19 duim grote voorwiel en zijn klassieke vork met een uitslag van 125 millimeter (140 millimeter achteraan) maar onderscheidt zich ervan door zijn heerlijke stijl geïnspireerd op de R 80 G/S uit de “oorspronkelijke Dakar”-tijd. Met zijn hoog geplaatste tank en spatborden, typische bekleding van de koplamp en BMW Motorsport-kleuren blijft deze roadster vooral een motor voor avonturen in… de stad en de rand, want hij is te stijf, niet wendbaar genoeg en vooral te duur (zo’n 13.000 euro) om het risico te lopen dat je ermee tegen de vlakte gaat in het eerste slijkspoor.

 

Ducati Scrambler Desert Sled

Baja-spirit

In Bologna wil men zoveel mogelijk gebruik maken van het succes van de Scrambler, een typische middenklasseroadster en de nieuwe melkkoe van het merk. Zijn nieuwe variant Desert Sled is geïnspireerd op de wereld van het “exotische” offroaden in de sfeer van de woestijnen van Baja California. Maar hij gaat verder dan een gewoon marketingverhaal, met een versterkt kader, een specifieke vork, grote spaakvelgen, een motorbeschermplaat, een langere en stijvere pendelarm, een kettingbeschermer en een plaat over het tandwiel, zodat de klant ervoor kan gaan. De motor blijft de 803cc grote V-Twin van 75 pk, die meer dan volstaat om van duin naar duin te rijden. In bepaalde kleuren en met zijn gouden velgen doet de Scrambler Desert een beetje denken aan de legendarische Yamaha XT 500.

 

Honda X-ADV

Van de stad naar het veld

Honda waagt zich aan de eerste maxiscooter met endurance-look. Het kader-motorgeheel komt van de huidige hybride (maxiscooter-motorfiets) NC 750 D Integra met zijn 750 cc-tweecilinder van 55 pk gekoppeld aan de gerobotiseerde versnellingsbak DCT met meerdere rijmodi. De gehele aankleding is herwerkt zodat hij sterk aan de Africa Twin doet denken. Het nieuwe dashboard in tripmaster-stijl lijkt erg knap. De mixbanden maken nieuwe binnenwegen mogelijk door het bos om beter in en uit de stad te geraken, die toch zijn voorkeursterrein blijft. Daarnaast vergeet de X-ADV de praktische kant niet, met een grote koffer onder het zadel om een integraalhelm te kunnen opbergen, wat zelfs beter is dan op de Integra. Binnenkort staat hij in de showrooms voor een geschatte prijs van 12.000 euro.

 

Triumph Street Scrambler

100 procent authentiek

Als één merk gelegitimeerd aanwezig is in het neo-retro segment, dan is het wel Triumph. De nieuwe generatie classic bikes in het gamma heeft recht op een Street Scrambler-versie met een iconische look: spaakvelgen met mixbanden, een vol zadel en vooral de dubbele zijdelingse uitlaat en het brede en hoge stuur. De juiste dingen op de juiste plek. De Triumph Street Scrambler is uitgerust met de 270°-tweecilinder van 900 cc en heeft dus karakter op overschot, maar ook een beter rendement en een onderhoudsinterval dat is verlengd tot 16.000 kilometer. De moderne Triumph heeft verder een ABS en trekkrachtcontrole die kunnen worden uitgeschakeld voor het geval u zich op niet-geasfalteerde wegen wil gaan wagen om daar glijdend de bocht door te gaan.

 

Yamaha XSR900 Abarth

Italiaans sausje

We weten dat Abarth een van de officiële partners is van het Yamaha MotoGP-fabrieksteam, en dus is deze samenwerking origineel maar niet verrassend. Yamaha en de kleine constructeur van opgefokte Fiats bedachten samen de XSR 900 Abarth, een roadster met een sterke Café Racer-stijl die wordt gebouwd in een beperkte reeks van 695 exemplaren, een knipoog naar de benaming van de Fiat 500 die door Abarth onder handen is genomen. De eerste exemplaren worden op 17 januari online verkocht. De specifieke elementen van dit model beperken zich tot zijn look en zijn uitrusting, met onder meer het sombere grijs uit het Abarth-kleurenpalet, een verlaagde lijn, een clip-on-stuur, een ronde koplamp enzovoort. De motor blijft de uitstekende driecilinder met 115 pk waarvan de klank de vruchten plukt van een Akrapovic-uitlaatlijn.

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten