
Op de IAA van München 2021 stelde Mercedes twee gloednieuwe AMG-modellen voor: de 100% elektrische EQS 53 AMG en de plug-inhybride GT 4-Door Coupé 63S E Performance. De eerste ontwikkelt tot 762 pk, de tweede is zelfs 843 pk sterk. En dat is exact hoe Philipp Schiemer het graag heeft. De nieuwe patron van de AMG-divisie wil het aantal modellen reduceren, maar wel krachtigere vaandeldragers introduceren.
Schiemer wil ook de banden met de Britse HPP-afdeling aanhalen, de plaats waar Mercedes de hybride F1-motoren bouwt. Hij wil een nauwere band tussen de bolides uit de Formule 1 en de AMG-sportwagens voor de openbare weg.
Ontwikkeling EV-modellen is peperduur
Wie goed tussen de regels leest, weet dat er onderaan het gamma AMG-versies geschrapt zullen worden. Dan denken we in de eerste plaats aan de Mercedes A-Klasse en zijn SUV-afgeleiden. Worden zij de kinderen van de rekening?
AMG zou volop bezig zijn met de ontwikkeling van een specifiek EV-platform, dat de hoogtechnologische basis zal vormen voor de sportwagens van de toekomst. Het zou niet langer gaan om AMG-versies van bestaande Mercedes-modellen, maar meer om speciale sportwagens met een specifieke missie. Alleen kost de R&D van die elektrische architectuur kost handenvol geld. En dan moeten er keuzes gemaakt worden.