Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2015 / Renault Mégane 4: niet langer anoniem

Verwachte lancering : 15-01-2016

Geschreven door David Leclercq op 07-09-2015

Na het lek vanmorgen onthult Renault de nieuwe Mégane dan maar officieel. Die legt de lat hoger op het vlak van design en kwaliteitsgevoel.

Renault zag zich gedwongen om zijn Mégane vroeger te onthullen dan gepland als gevolg van een hele reeks lekken afgelopen weekend. Het doel van de nieuwe Mégane van de vierde generatie is om de lat hoger te leggen, niet alleen met een meer gewaagd lijnenspel (en een nieuwe lichthandtekening), maar ook met zijn inhoud. Dat is trouwens ook de reden waarom hij zoveel stilistische verwantschap vertoont met de jongste Espace en Talisman, die hetzelfde doel nastreven.

Gezelliger

In het interieur valt een meer verzorgde materiaalkeuze en afwerking op. De kleuren en materialen lijken harmonischer op elkaar afgestemd terwijl de bestuurder meer door de ‘cockpit’ wordt omringd, met een grotere en bredere middenconsole. In het instrumentenbord staat een scherm van 7 duim, op de middenconsole een verticaal scherm van 8,7 duim, net zoals in de Espace, de Tesla Model S of de Volvo XC90. Teken van de tijd is dat de bestuurder ook een verwarmde of masserende stoel kan bestellen, terwijl de interieurverlichting kan worden gepersonaliseerd via het MultiSense.

Downsizing

De Mégane staat op het nieuwe CMF-platform van de Renault-Nissan-groep en belooft interessanter te zijn om mee te rijden, onder meer omdat hij het MultiSense van in de Espace aanbiedt, waarmee je kan kiezen tussen diverse rijmodi (Eco, Comfort, Normal, Sport). Verder biedt Renault een GT-versie aan, die zich onderscheidt door een meer agressieve voorbumper met grote luchtinlaten, een diffuser achteraan en speciale velgen met GT-logo, maar vooral door zijn vierwielsturing (4Control). In de neus is het al downsizing wat de klok slaat, net zoals in de overige Renault-modellen. Desondanks kan je toch maximaal 205 pk bestellen uit een 1.6-turbomotor. Op dieselvlak is er een 1.5 dCi met 90 of 110 pk en een 1.6 dCi met 130 of 165 pk. We gaan ervan uit dat op termijn een RS-versie volgt, maar meer weten we daar nog niet over. Al lijkt het ons niet onwaarschijnlijk dat Renault ook voor die variant onder de twee liter cilinderinhoud van zijn voorganger gaat.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten