Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Genève 2016 / SsangYong: twee SUV’s

Geschreven door Laurent Blairon op 15-02-2016

Met de recente Tivoli heeft het Koreaanse SsangYong de interesse van het publiek opnieuw voor zich weten te winnen. Het perfecte moment dus om daarop in te spelen met twee conceptcars, die de Tivoli XLV en SIV-2 werden gedoopt.

SsangYong zal op het nakende salon van Genève begin maart officieel twee nieuwe SUV-conceptcars voorstellen. In eerste instantie wordt van de Tivoli, zoals voorzien, de verlengde Tivoli XLV afgeleid, die wellicht al de productieversie is. Het voertuig behoudt zijn wielbasis (2.600 millimeter), maar ziet zijn overhang achteraan met 235 millimeter langer worden. Zo krijgen de inzittenden op de achterbank meer plaats, maar wint ook de kofferruimte aan volume – die gaat van 423 naar 720 liter. Zou er dan misschien ook een versie met zeven zitplaatsen op het programma kunnen staan? Wie weet... Verder behoudt de Tivoli XLV zijn benzine- en dieselaandrijfgehelen (1.6) met manuele versnellingsbak of automaat. SsangYong kondigt aan dat de meerprijs miniem zal zijn.

SIV-2

De SIV-2, de tweede en belangrijkere conceptcar, is een voorbode van de toekomstige nieuwe SUV van het merk. De SUV, die grotere afmetingen vertoont dan de Tivoli, viseert rechtstreeks de Nissan Qashqai (en de Renault Kadjar) met zijn bijna gelijkaardige afmetingen. Daardoor kan hij dus vijf personen verwelkomen en een goed comfortniveau aanbieden. Stilistisch vinden we de moderne trekken en lijnen van de Tivoli terug, maar met meer oog voor de details. Zo krijgt de SUV een luxueuzere uitstraling, zoals we kunnen zien op de eerste beelden.

Hybride, plug-inhybride en elektrisch

Onder de motorkap van de SIV-2 vinden we een hybride aandrijfgeheel waarbij een drukgevoede 1.5-benzinemotor ondersteund wordt door een elektromotor van 21 kW, die het verbruik en de uitstoot moet verminderen. SsangYong sluit andere alternatieven niet uit, zoals oplaadbare hybride aandrijfgehelen en/of volledig elektrische, aangezien de SIV-2 op een moduleerbaar platform rust. De eerste geruchten maken gewag van een mogelijke lancering in 2018...  

 
Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten