Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Genève 2016 / Rimac Concept_One in productie: 1.088 elektrische paarden

Verwachte lancering : 01-09-2016

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-02-2016

De Kroaten van Rimac komen naar Genève met de productieversie van de Concept_One. Elk wiel van deze coupé wordt aangedreven door een elektromotor. Het viertal ontwikkelt samen 800 kW of 1.088 pk.

De definitieve versie van de Rimac Concept­­_One komt vanuit Sveta Nedelja in Kroatië naar het salon van Genève (3-13 maart). Deze hypersportieve coupé beschikt over vier motoren. Er liggen er twee aan elke as, voor elk wiel één motor dus. Het Kroatische merk kondigt een totaalvermogen van 800 kW of 1.088 pk aan. Het koppel bedraagt 1.600 Nm. De motoren voorin worden beheerd via een directe transmissie, terwijl de motoren achterin elk recht hebben op een tweeversnellingsbak met dubbele koppeling. Deze armada uit Kroatië zorgt voor een spurt van 0 tot 100 km/u in 2,6 seconden. Draai even de cijfers om en je hebt de tijd van 0 tot 200 km/u: 6,2 seconden. En nu we toch bezig zijn: er zijn 14,2 seconden nodig om 300 km/u te halen. De topsnelheid bedraagt 355 km/u.

Elektrische ABS

De vierwielaandrijving met vectoriële koppelverdeling R-AWTV (Rimac All Wheel Torque Vectoring) verdeelt ‘nauwkeurig’ de Nm’s tussen de vier wielen. Het systeem past elke motor tot wel honderd keer per seconde aan op basis van allerlei berekeningen. Door de motoren en versnellingsbakken aan te passen, en dus ook de draaisnelheid van de wielen, werkt de R-AWTV bovendien als tractiecontrole, stabiliteitscontrole en zelfs als ‘elektrisch ABS’ bovenop het klassieke antiblokkeersysteem. De koolstof-keramische remmen wekken elektriciteit op, tot 400 watt. De batterij, die je ook kunt opladen aan een stopcontact, heeft een capaciteit van 82 kWh, maar Rimac communiceert niet over de autonomie.

Eigen multimedia

De Kroatische constructeur geeft wel vol trots meer uitleg over het multimediasysteem uit eigen huis. De voornaamste functies worden weliswaar bediend met knoppen uit aluminium, maar al de rest werkt via het aanraakscherm met ‘optimale grafische uitwerking’. Op de foto’s zien we een originele middenconsole waarin het scherm geïntegreerd is. De rijgegevens, die geregistreerd worden door bijna 500 sensoren, worden opgeslagen in de cloud via 4G. De opgeslagen gegevens kunnen daarna gebruikt worden om de circuitrondjes te analyseren, ofwel op het scherm in de middenconsole ofwel op een tablet, smartphone of pc.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten