Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

nieuw / Renault Talisman: een nieuwe start

Verwachte lancering : 08-11-2015

Geschreven door David Leclercq op 06-07-2015

Met de Talisman brengt Renault niet echt een opvolger voor de Laguna. Het nieuwe model is namelijk hoger gepositioneerd en moet met zijn uitrusting en formaat wedijveren met de grote berlines uit het D-segment.

We dachten dat hij de Laguna zou vervangen, maar zo ziet Renault dat niet. De Talisman is namelijk een vierdeursberline en geen vijfdeurs met achterklep. Voor Renault is het dus zaak om het D-segment te versterken, waarin zopas ook al de Espace werd gelanceerd. De Talisman wil dus aanleunen bij die cross-over, of liever: zijn traditionelere vertegenwoordiger zijn.

Klassiek, maar met ambities

Carlos Ghosn himself zei bij de voorstelling van het model: “De Talisman betekent de volgende stap in de vernieuwing van onze topmodellen en maakt deel uit van een segment dat goed is voor acht miljoen exemplaren, waarvan een miljoen alleen al in Europa.” De doelstelling was dan ook om verder te gaan (dan de Laguna) op het vlak van comfort en algemene inhoud. De Nederlander Laurens van den Acker, directeur industrieel design bij Renault, stak niet onder stoelen of banken hoe tevreden hij was zo'n ruime en comfortabele berline voor te stellen. En hij voegde eraan toe dat “het om een veroveringsmodel gaat, met zijn uitgesproken voorpartij, zijn elegante kofferbak en zijn gespierde flanken.”

Onderscheidend design


Renault heeft in ieder geval de kwatongen lik op stuk gegeven die zeiden dat de Talisman een gerebadgede versie zou zijn van de Samsung SM7, die in China ook wordt verkocht onder de naam Talisman. Het voorgestelde model pakt uit met een echte persoonlijkheid, die trouwens vergelijkbaar is met die van de recentste Renault Espace, vooral vooraan, met het monumentale radiatorrooster. De achterkant doet meer denken aan Duitse producten, met erg uitgerekte achterlichten. Los van het onmiddellijk identificeerbare design betekent de nieuwe Talisman een echt breekpunt ten opzichte van zijn voorganger.

Verlenging


In vergelijking met de Laguna is de Talisman 16 centimeter langer (4,85 tegenover 4,69 meter), maar ook 6 centimeter breder. Een heel verschil (dat is het formaat en de wielbasis van de Espace), dat te verklaren valt door het feit dat Renault beslist heeft het op te nemen tegen berlines als de Ford Mondeo of de Volkswagen Passat. Een detail zijn de voorstoelen met 'Cover Carving Technology', wat betekent dat ze een nieuw, halfstijf frame gebruiken voor de rugleuning, dat tegelijk sterker, soepeler en lichter is. Het voordeel is dat ze de designers meer vrijheid geven, maar evenzeer voordelen bieden wat betreft kwaliteitsindruk, binnenruimte (+3 centimeter knieruimte achterin) en gewicht (-1 kilo).

Ruimer

De Talisman is niet alleen aan de buitenkant groter, zoals het zijn status betaamt, maar belooft ook ruimer te zijn, met name dankzij de 6 centimeter langere wielbasis (2,81 meter), die maakt dat de achterpassagiers meer beenruimte hebben. Renault verzekert trouwens dat de Talisman bijzonder goed scoort qua hoofdruimte, interieurbreedte en knieruimte achterin, die tot de beste in de categorie zou behoren. Hetzelfde geldt voor de koffer, die met een basisvolume van 608 liter bijna 150 liter beter doet dan de Laguna en bijna 100 liter beter dan de Peugeot 508 (515 liter).

De Talisman komt ook erg hightech voor de dag, wat weinig verrassend is aangezien hij zijn technische basis deelt met de Espace, met name de modulaire architectuur CMF. Dat verklaart waarom de Talisman eveneens profiteert van de nieuwe interface R-Link 2 met landschaps- of portretformaat (7 of 8,7 duim), zoals de jongste Espace. Ook hier biedt de R-Link Store dan ook een rijke catalogus aan apps, zoals die van Coyote of Michelin, en toepassingen om brandstofprijzen op te zoeken of mails te laten voorlezen. Alles kan natuurlijk uitgebreid gepersonaliseerd worden, niet alleen qua interieursfeer, maar ook qua rijervaring, aangezien de Talisman ook het MultiSense-menu van de Espace overneemt en dus ook de adaptieve schokdemping en vierwielsturing.

Kleine motoren

Eveneens net als de Espace doet de Talisman enkel een beroep op kleine motoren. De berline, die 200 kilo minder zou wegen dan de recente luxecross-over waar hij nauw van is afgeleid, neemt dan ook de 1.6-motoren daarvan over (dCi 130 en 160 en TCe 200), maar voegt er nog de op fleetklanten gerichte 1.5 dCi 110 aan toe. Alle motoren voldoen natuurlijk aan de Euro 6-norm, terwijl de minst krachtige diesels de keuze bieden tussen een manuele zesversnellingsbak of het gerobotiseerde exemplaar met zeven verhoudingen en dubbele koppeling (EDC). De dCi 160 en TCe 200 zijn enkel met die laatste verkrijgbaar. Net als de Espace zal de Talisman worden gebouwd in de fabriek van Douai, wat betekent dat ook hij zal profiteren van de investeringen die Renault heeft doorgevoerd om de kwaliteit op te krikken, zoals een verhoging van het aantal werknemers op de productielijn, die ook meer tijd krijgen om hun taken uit te voeren, of de befaamde lichttunnel zoals bij Daimler waarmee afwijkingen in de lak kunnen worden opgespoord.

De Talisman zal zijn eerste publieke verschijning beleven op het salon van Frankfurt, van 17 tot 27 september, waar hij tegelijk zijn opwachting zal maken als berline en als break. De lancering is voorzien voor het eind van het jaar.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten