Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Autosector: de jacht op de CO2-uitstoot is nog maar begonnen

Geschreven door David Leclercq op 06-03-2017

Volgens verschillende studies besteden autoconstructeurs een steeds groter deel van hun onderzoeksbudgetten aan de reductie van de CO2-uitstoot. We staan dus nog maar aan het begin van de evolutie…

Constructeurs besteden blijkbaar steeds meer middelen aan de reductie van de CO2-uitstoot van hun auto’s. Als je weet dat Europa tegen 2021 een limiet heeft opgelegd van 95 g/km – wat overeenkomt met een verbruik van 4,1 l/100 benzine of 3,6 l/100 km diesel per 100 kilometer – dan is er nog heel veel werk te verzetten, want in 2015 lag die grens nog op 130 g/km (berekend op de gemiddelde uitstoot van het gamma van een constructeur). Er moet dus een enorme stap worden gezet, want dat betekent een reductie van 27 procent in slechts 6 jaar tijd. En als de normen niet worden gehaald, zullen de boetes zeer hoog zijn: Europa gaat de constructeurs per gebouwde auto 95 euro laten betalen voor elke gram CO2 meer.

Het probleem van de verdwijnende diesel

Het is duidelijk dat de dieselmotor terrein verliest na de vele sjoemelzaken met zelfontbranders, niet alleen in Europa maar ook in de rest van de wereld. Maar deze brandstof hielp de autobouwers wel in hun doelstellingen om het verbruik te beperken, aangezien de CO2-uitstoot rechtstreeks afhangt van de hoeveelheid verbruikte brandstof. Maar ze zullen ermee moeten leren leven: de daling in de verkoopcijfers van dieselmotoren gaat “veel sneller dan de constructeurs hadden verwacht”, zo meldde Christophe Aufrère, vicepresident van de technologische strategie van toeleverancier Faurecia in een interview met het persbureau France Presse.

R&D-investeringen optrekken

Hij vertelde verder dat “een diesel ongeveer 15 procent minder CO2 per kilometer uitstoot”. De rekening is dus snel gemaakt: met 30 procent minder verkochte diesels stijgt de CO2-uitstoot met 5 procent. Daar moet dus voor worden gecompenseerd door massaal te investeren, want het is steeds moeilijker om nog CO2-grammen te vinden. De gebruikte technische oplossingen zullen steeds complexer worden, en dus ook steeds duurder. Volgens meerdere bronnen zijn de R&D-inspanningen (onderzoek en ontwikkeling) op tien jaar tijd verdubbeld en gaat 50 procent van die budgetten naar het halen van de normen.

Perspectieven

Maar Laurent Burelle, CEO van Plastic Omnium, vertelde aan hetzelfde Franse persbureau dat er oplossingen bestaan. “Er kunnen nog heel wat grammen worden gewonnen via de elektronica, de materialen, het design, de stroomlijn,…”. Qua materialen moet het gewicht van auto’s in de toekomst in elk geval omlaag, zeker als je weet dat één gram CO2 wordt gewonnen voor elke 12 kilo die een voertuig afslankt. Er zullen dus nieuwe architecturen, nieuwe assemblagemethodes en innovatieve materialen moeten worden gebruikt, maar dan wel op voorwaarde dat de kostprijs van al die zaken omlaag gaat. En dat lijkt goed te lukken, want op 5 jaar tijd zou de prijs van deze nieuwe technologieën al met 20 procent gezakt zijn.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten