Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Mannen achter het stuur…

Geschreven door Laurent Blairon op 15-02-2016

Anders dan vrouwen zouden mannen met hun auto rijden zoals ze dat met hun speelgoedautootjes deden toen ze klein waren: met een zekere nonchalance en, bovenal, met een fascinatie voor snelheid.

De statistieken liegen er niet om: 75 procent van de slachtoffers die betrokken raakten bij een zwaar ongeval, zijn mannen. En los van het man-vrouwgegeven ligt overdreven snelheid en/of een verlies van controle over het stuur aan de basis van het merendeel van de ongevallen. Verschillende studies (uitgevoerd door experts, universiteiten, verzekeringsmaatschappijen) tonen aan dat mannen van nature makkelijker verleid worden door krachtigere wagens – een reflex die zou ingegeven worden door hun testosteron.

Aangeleerd gedrag

Dominantie van het sterke geslacht, dierlijke ingevingen, de behoefte om zich te meten met zijn rivalen, zijn we dan echt blijven steken in de oertijd? Niet helemaal, want ook onze opvoeding treft blaam. Wordt ons niet van kinds af aan geleerd dat het leven vanzelf gaat voor winnaars? Bovendien zien we nog al te vaak mannen in leidende rollen, of het nu in het bedrijfsleven of in de politiek is. Daarnaast gaat de voorkeur van jongens – in tegenstelling tot meisjes die voornamelijk naar sentimentele series en films kijken – meestal uit naar actiefilms waarin de auto steevast een spectaculaire rol toebedeeld krijgt.

Schuld van de marketeers

En ook al is de toon veranderd sinds het GTi-tijdperk, toch richten de advertenties van de constructeurs zich voornamelijk op mannen aan de hand van krachtige en dure wagens, die gevoelens van prestige en superioriteit moeten oproepen. Allemaal onder het credo van 'dynamisme' en 'prestaties', kwaliteiten die ondertussen op alle vlakken – op het werk, maar ook in het sociale leven en in onze liefdesrelaties – een overheersende rol toebedeeld kregen.

Verkeer(d)

Vertaald naar het verkeer krijg je dan dat inhalen en sneller rijden dan een andere bestuurder door mannen beschouwd zou worden als een overwinning, een soort van miniverwezenlijking. Maar vrouwen gaan niet helemaal vrijuit in dezen. Sommigen van hen zouden een man in een fonkelende wagen zien als een topexemplaar, als iemand die het financieel goed heeft, enzovoort.

Stoer doen

En wat dan nog, als bestuurders van het mannelijke geslacht zich gedragen als actiehelden of sportievelingen uit een reclamefilmpje? Of voor een deel dan toch – en laten we toegeven, welke man kan met de hand op het hoofd beweren dat hij zich nog nooit laten gaan heeft achter het stuur? Wat in ieder geval zeker is, is dat we moeten erkennen dat onstuimige en onrespectvolle gedragingen (wedstrijdjes, stoplichtsprintjes, gevaarlijk inhalen) voor het merendeel uitgaan van mannen... Zo hebben we, wanneer tijdens de spits de sfeer wat grimmiger wordt, nog maar zelden twee vrouwen gezien die een robbertje willen vechten te midden van een kruispunt. Maar opgelet dames, want het blijkt dat de claxon jullie favoriete toevlucht is en dat jullie middenvingertje steeds vaker de lucht ingaat...

Rijden als een voetganger

Eenvoudige oplossingen bestaan niet, of zijn op zijn minst zeer onpopulair: iedereen met hetzelfde vermogen laten rijden bijvoorbeeld, met min of meer dezelfde wagen? Dat zou pas naïef zijn en aan de elementaire vrijheid raken. Of iedereen met een zelfrijdende wagen zou rijden, dan hoeft er niemand nog zelf te rijden? Wie weet, ooit misschien... In afwachting zeggen sociologen dat bestuurders zich zouden moeten gedragen zoals ze dat doen op het voetpad. Zo passen voetgangers zich bij grote drukte makkelijker aan het ritme aan, vertragen ze vanzelf en volgen ze makkelijker hun weg, zonder constant andere voetgangers te willen inhalen. Bovendien verontschuldigen we ons makkelijker in geval van een botsing en zijn we automatisch vriendelijker, als gevolg van de directe, persoonlijke confrontatie.

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten