Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / UPDATE – Fiscus schiet op plug-in hybrides

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-10-2017

De fiscale hervormingen van de regering-Michel zijn moordend voor plug-in hybrides. De regels voor de fiscale aftrekbaarheid en het VAA voor bedrijfswagens veranderen. Als de batterij te klein is, gaat de belastingvoet fors omhoog.

Update december 2017: De regering zal zich dan toch wat soepeler gaan opstellen zodat bepaalde modellen aan de belasting kunnen ontsnappen. De grens zou niet langer op 1 kWh/100 kilo worden gelegd, maar wel op minstens 0,5 kWh/100 kg. Daarmee wordt bijvoorbeeld de Toyota Prius PHEV gespaard, maar de BMW 225xe Active Tourer niet.

In 2020 zijn plug-in hybrides niet langer een koopje qua fiscale aftrekbaarheid voor auto’s. Volgens de Franstalige krant L’Echo, die het wetsontwerp kon inkijken, wil de fiscale hervorming van de regering-Michel vanaf 2018 een verhouding gewicht-batterijvermogen introduceren om “nep-hybrides” te onderscheiden van “echte hybrides”. Bedrijven zullen de gevolgen daarvan dragen in hun fiscale aftrekbaarheid en gebruikers in hun VAA en dus in de bijdrage die van hun loonfiche wordt afgehouden. Dat zal soms tot enorme verschillen leiden, want een “nep-hybride” zal worden belast zoals zijn evenknie zonder batterij, in functie van de verbrandingsmotor of door de CO2-uitstoot te verdrievoudigen. Gezien de CO2-niveaus zal dit een forse impact hebben op de aftrekbaarheid en op het VAA. Aanvankelijk was er wat onduidelijkheid, maar de regering heeft bevestigd dat de maatregel enkel van toepassing is op plug-in hybrides. 

1 kWh/100 kg

UPDATE 2018 : 0,5 kWh/100 kg. Dit is hoe de berekening zal worden gemaakt: de fiscus hanteert een criterium van 1 kWh aan batterijcapaciteit voor 100 kilo wagengewicht. Dat betekent dat een auto van 2,5 ton een batterij van minstens 25 kWh moet hebben. Vandaag haalt geen enkel model dat niveau. De batterijen van plug-in hybrides zitten rond de 9 kWh en gaan zelden hoger.  We herhalen voor alle duidelijkheid dat deze maatregel niet geldt voor "gewone" hybrides, dus hybrides die zichzelf opladen via de verbrandingsmotor of de remmen.

Gewicht

Met hun gewicht van fors meer dan 2 ton zullen de dikke hybride SUV’s die zijn gekocht “voor een schoon geweten” uiteraard het zwaarst door deze maatregel worden getroffen. Vooral dan op het vlak van VAA, waar ze zullen worden gelijkgetrokken met een model met vergelijkbaar vermogen en enkel een verbrandingsmotor.

VAA

Vanaf 2020 wordt het VAA aangepast voor alle plug-in hybrides die zijn ingeschreven na 1 januari 2018. Een Toyota Auris Hybrid of CH-R Hybrid wordt niet getroffen door de maatregel, maar een plug-in hybride BMW X5, Porsche Cayenne of Volvo XC90 zou zijn VAA zien verdubbelen of verdrievoudigen. Zo zou de BMW X5 van 2.580 euro per jaar (215 euro per maand) naar 8.301 euro per jaar (691 euro per maand) gaan. En ook de werkgever of de zelfstandige wordt afgestraft met een veel minder gunstige fiscale aftrekbaarheid. 

Simulatie

Ook wij zijn eens aan het rekenen gegaan volgens de beoogde normen. Een  plug-in hybride als de VW Golf GTE ziet zijn aftrekbaarheid gaat van 100 naar 80 procent en het VAA gaat van 114,46 naar 165,96 euro per maand. Een schoolvoorbeeld: de nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ziet zijn fiscale aftrekbaarheid kelderen van 90 naar 50 procent, terwijl het VAA explosief toeneemt van 544,43 naar 2.204 euro per maand. Toegegeven, die laatste auto was vaak een achterpoortje voor de VAA-afstraffing en het lijkt niet meer dan normaal dat daar iets aan wordt gedaan. 

 

Van 100 naar 40 procent

Een auto die de norm van minstens 1 kWh voor 100 kilo wagengewicht niet haalt, verliest zijn bijzonder gunstige fiscale aftrekbaarheid. De meeste plug-in hybride voertuigen genieten vandaag een aftrekbaarheid van 90 tot 100 procent. Als het wetsontwerp in deze vorm wordt goedgekeurd, zouden SUV’s en grote berlines en breaks kunnen zakken naar 60, 50 of zelfs maar 40 procent aftrekbaarheid. Meer compacte modellen zouden er met 75 procent van af kunnen komen. Voor elektrische auto’s zakt de aftrekbaarheid van 120 procent naar 100 procent.

Vanaf 2018

De hervorming zou in 2020 in voege treden, maar wordt ook toegepast op auto’s die dan al rondrijden. Enkel voertuigen die voor 1 januari 2018 zijn ingeschreven zullen niet door deze nieuwe belastingen worden getroffen. Dat betekent dat iedereen eraan is voor de moeite en dat er nu ongetwijfeld zal worden gevochten om de laatste stockwagens. Nu diesels uit de gratie vallen, zullen zij die een plug-in hybride willen rijden hun auto voor het eind van dit jaar moeten inschrijven. Daarna wordt het kiezen tussen de pest en de cholera: een elektrische auto wordt nog beperkt door zijn rijbereik, het fiscale voordeel van een plug-in hybride is niet langer aantrekkelijk en verbrandingsmotoren worden ook steeds meer in het vizier genomen. Wat moet je dan doen? 

 

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten