Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2015 / Bugatti Vision Gran Turismo: stalen vuist in een fluwelen handschoen

Verwachte lancering : 01-03-2017

Geschreven door David Leclercq op 15-09-2015

De Bugatti Vision Gran Turismo die is voorgesteld op het salon van Frankfurt geeft de grote lijnen weer van de opvolger van de Veyron, die in 2017 op de markt komt.

Het duurt nog tot 2017 voor we een opvolger van de Veyron op de weg zullen zien, die naar verluidt Chiron gaat heten. Die auto blijft een vierwielaandrijver die zijn kracht haalt uit een drukgevoede W16 en hij zou zijn uiterlijk deels baseren op deze Vision Gran Turismo. Bugatti meldt namelijk dat de conceptcar “de nieuwe vormen en designtaal inwijdt voor het volgende hoofdstuk in het Bugatti-verhaal, na het einde van het Veyron-tijdperk”.

Prestaties voor alles

Achim Anscheidt, de ontwikkelingsbaas, vertelt over dit prototype dat “het design van Bugatti een nieuwe stap in zijn evolutie zal bereiken” en dat “de Vision Gran Turismo erg uitgesproken op prestaties is toegespitst”. Dat is iets wat de lijnen van het prototype in elk geval duidelijk weergeven. Maar voor Anscheidt is dit een uitvergrote versie van de werkelijkheid want de overdreven trekken van de conceptcar worden nog afgevlakt voor de productieversie. Toch lijkt de weg te leiden naar “steeds meer”, zoals in dit segment bijna verplicht is.

Nostalgische inspiratie, nieuwe vormen

De ontwerpers hebben inspiratie gezocht in het sportieve verleden van het merk, en dan vooral in de jaren 1920 en 1930. Bugatti wou een eerbetoon brengen aan de Type 57, die de 24 Uren van Le Mans won in 1937 en 1939. Maar hij gebruikt uiteraard moderne techniek, met onder meer een actieve stroomlijn die bijvoorbeeld een luchtrem gebruikt (DRS). Alle ingenieurs bij Bugatti hebben zich over het project gebogen, naast de experts van Volkswagens sportieve afdeling. Dat verklaart waarom de grens zo ver is opgeschoven, want de verantwoordelijken geven toe dat hun concept flirt met de grenzen van de FIA-richtlijnen en van het LMP1-kampioenschap.

Cocon

In het interieur zijn alle belangrijke bedieningsknoppen binnen handbereik van de bestuurder aangebracht. Voor zijn of haar neus zijn twee schermen geplaatst en er staat er nog een op het stuur ook. Je zal ze wel nodig hebben om de grondig herwerkte 8.0-W16 te kunnen temmen, die tot 1.500 pk zou kunnen ontwikkelen. Dat is verantwoord volgens merkdirecteur Wolfgang Dürheimer, die verklaarde dat “Bugatti het meest exclusieve is van alle sportieve automerken ter wereld” en dat “de Vision Gran Turismo zo goed wordt dat slechts weinigen ermee zullen kunnen wedijveren”.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten