Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2015 / Honda Project 2&4, tussen auto en motorfiets

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-09-2015

In Frankfurt stelt Honda Project 2&4 voor, een voertuig met 4 wielen en een zwevende stoel, aangedreven door de motor van een racemotorfiets. De superkart van 405 kilo heeft een vermogen van meer dan 215 pk.

Honda bouwt zowat alles met een motor, of toch bijna. Na de super grasmaaier en het vliegtuig volgt nu - naast de auto's, boten en motorfietsen - de motorfiets-auto. Het Project 2&4 concept wordt onthuld op de IAA van Frankfurt (19 - 27 september). Het idee won een interne designwedstrijd. Dit vierwieler wordt aangedreven door een viertaktmotor van 999 cc uit de Moto GP: die van de RC213V. Hij is gekoppeld aan een DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en 6 versnellingen en ligt centraal achterin. De krachtbron van “meer dan 215 pk” bij 13.000 o/m distilleeert een maximum koppel van 118 Nm bij 10.500 o/m, maar hij kan helemaal doortrekken tot 14.000 o/m.

Zwevende stoel

De ontwerpstudio’s voor motorfietsen in Osaka en Wako zouden hun inspiratie gehaald hebben bij de eenzitter RA272 uit 1965. De open auto van 405 kilo maakt er in elk geval geen geheim van dat hij liefst op een circuit rijdt. De motor is nochtans aangepast werd om zich legaal op de openbare weg te mogen begeven (ook al blijft het een concept). Het verrassendste aan dit project is de bestuurdersstoel. Die zweeft boven het asfalt en geeft op die manier een gevoel van vrijheid (en zorgt waarschijnlijk voor extra kippenvel).

De techniek

Deze superkart van 3.040 millimeter lang, 1.820 millimeter breedt en 995 millimeter hoog laat zijn chassis en bepaalde mechanische elementen goed zien. Voor een perfecte controle krijgt de bestuurder alle gegevens op een transparant scherm achter het stuur, dat trouwens ook de beelden laat zien van de centrale achteruitkijkcamera.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten