Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Salon van Tokio 2015 / Lexus LF-FC: een toekomstige LS met brandstofcel

Geschreven door David Leclercq op 28-10-2015

Vier deuren en 5,30 meter: de conceptcar LF-FC kondigt de volgende versie aan van de Lexus’ limousine LS. Net als de Mirai zal die waarschijnlijk uitgebracht worden met een brandstofcel.

Lexus is van mening dat de technologie van de brandstofcel uitgerijpt is en volledig inzetbaar is in de alledaagse praktijk. De recente Mirai is daarvan al een voorbeeld en om zijn punt kracht bij te zetten besloot Lexus zijn grote LS ook aan te bieden met dezelfde technologie. Of in ieder geval de volgende versie, waarvan de conceptcar LF-FC een voorsmaakje geeft.

Spectaculair

Uiterlijk moeten we toegeven dat het design van dit model vrij spectaculair is, dankzij een fijnere, maar heel strakke voorkant. De grille met nieuw maasmotief domineert de neus, terwijl de L-vormige daglichten beginnen ter hoogte van de voorvleugels. De daklijn doet denken aan die van een coupé-berline en doet stiekem hopen dat de LS niet enkel bedoeld is voor kaarsrechte autosnelwegen, maar ook garant zal staan voor heel wat rijplezier op bochtige wegen.

Handgebaren

Het ruime interieur van de LF-FC verwelkomt de inzittenden in een comfortabele omgeving. Origineel is dat de interface eenvoudig wordt bestuurd met handgebaren, zonder dat er een scherm of commando’s aan te pas komen. Een kleine holografische afbeelding op de centrale console toont de zone waarbinnen het systeem de handgebaren kan interpreteren om de audio- en ventilatiefuncties te controleren. De toekomst begint vandaag...

Waterstof

Een grote première die kleur bekent – na de lancering van de Mirai – is dat de LF-LC wordt aangedreven door een brandstofcel met hoge dichtheid. Die levert stroom aan twee elektrische motoren, één per as, wat van de LF-LC een vierwielaandrijver maakt. Op die manier moet deze grote berline zijn vermogen sereen op het asfalt kunnen zetten, terwijl een dergelijke opstelling ook een grote stabiliteit garandeert. Opmerkelijk is de bijzondere plaats die de brandstofcel kreeg: de brandstofcel bevindt zich achterin, de motorsturing voorin en de waterstofreservoirs tussen de twee (in T-vorm), om zo een optimale gewichtsverdeling te bekomen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten