Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Salon van Tokio 2015 / REPORTAGE | Tokyo Motor Show: voorzichtig optimisme

Geschreven door Tony Verhelle op 30-10-2015

In Tokyo zijn het vooral de Japanse merken die met nieuwigheden en grote premières uitpakken, met daarnaast wat kleinere premieres uit Europa. De sfeer was overwegend positief.

Groeten uit Tokyo iedereen. De persdagen van de 44ste Tokyo Motor Show zijn achter de rug en de sfeer was er een van voorzichtig optimisme. Er waren heus wel wat nieuwe auto’s te zien, maar dan vooral concepts die af en toe al vrij dicht bij het productiemodel staan, terwijl anderen echte studieobjecten zijn. Hierna geven we u een kort overzicht van de grootste nieuwigheden, later wacht u een meer uitgebreid verslag in AutoGids.

Natuurlijk zijn het in de eerste plaats de grote Japanse merken die met een paar originele en/of interessante dingen op de proppen komen.

Nummer 1

Om bij de nummer een van de wereld te beginnen (ja, VW is weer teruggeslagen naar plaats 2, waaraan zou dat kunnen liggen…), Toyota hield het eerder bescheiden, zeker qua grootte, maar daarom niet minder interessant. Met de Mirai waterstofauto die net nu op de markt komt (nog niet in België) wordt al een statement gemaakt, maar het is duidelijk dat men verder wil gaan, dat bewijst ook de FCV Plus, een kleine concept die bepaalde technische zaken op het vlak van waterstofgebruik nog verder uitdiept, onder meer het gebruik van de auto als energiebron voor het huis. Daarnaast was er Kikai, bijna een speelgoedautootje dat er niet voor terugdeinst zijn auto-ingewanden te laten zien, er integendeel fier op is en voor de inzittenden zelfs speciale ruitjes voorziet om zicht te hebben op de ophangingsorganen. Het moet de band tussen mens en machine versterken. Even klein, maar uit een heel ander vaatje, tapt de S-FR een sportwagentje dat verwijst naar de 800 Sport van weleer en dat (indien in productie) rijplezier wil brengen voor een meer dan verantwoord prijskaartje. F staat voor motor vooraan (centraal) en R voor achterwielaandrijving. We zijn benieuwd.

Luxedochter Lexus is blijkbaar lichtjes aan het afstappen van zijn hoekige lijnenspel, getuige daarvan de LF-FC voor Lexus Future – Fuel Cell, volgens ons een van de mooste lexussen sinds lang. Inderdaad, ook in deze auto, die je gemakkelijk als de opvolger van de luxueuze LS zou kunnen zien, maakt waterstof de dienst uit als aandrijving.

De mooiste

Die titel gaat zonder twijfel naar Mazda met zijn Vision RX concept. RX doet ongetwijfeld een belletje rinkelen bij de kenners, het gaat hier inderdaad om het concept van een nieuwe sportwagen met Wankelmotor, waarover verder geen technische inlichtingen worden vrijgegeven. Aangezien Mazda in 2017 de 50ste verjaardag viert van zijn “rotary engine” én de 100ste verjaardag van de firma zelf, zou het niet onlogisch zijn dat het met een nieuwe RX op de proppen komt. Mazda verraste ons in Frankfurt al met de aantrekkelijke, erg persoonlijk gelijnde crossover Koeru, nu gaat het nog een stap verder met zijn suggestie voor een bloedmooie sportwagen. We bidden nu al dat hij er echt komt.

Op een mooie tweede plaats strandt de Nissan Concept 2020 Vision Gran Turismo, een sportwagen die eigenlijk eerste en vooral virtueel werd ontworpen voor het videogame Gran Turismo 6, maar die ook in levende lijve alle ogen naar zich toe trekt. Misschien komen stijlementen van deze concept in de volgende generatie GT-R. Meest interessante concept bij de Japanse Renault-partner was echter de IDS Concept. Designmatig zou je er de opvolger van de huidige Nissan Pulsar kunnen in zien, maar de IDS is veel meer dan dat. Het is Nissans visie op het autonoom rijden van de toekomst, met een voorzichtige mix van automatische functies en de fun die zelf rijden nog kan bieden voor velen.

De mindere goden

Met een productie van zo’n dikke 900.000 auto’s per jaar, vooral verkocht in de States en in het thuisland, is Subaru een kleine speler, die zich tot nog toe liet opmerken met een serieus (rally)sportimago, maar die ook de boodschap van zijn alomtegenwoordige vierwielaandrijving meer naar voor wil brengen. Vandaar de Viziv Future Concept die alle aspecten die voor Subaru zullen tellen in de toekomst bij elkaar wil brengen: uiteraard vierwielaandrijving, hier meer in een crossovervorm, maar ook gedownsizede (boxer)motoren met turbolading en eventueel hybridisering. Geen sinecure om dit te verwezenlijken voor deze in middelen toch beperktere constructeur.

Subaru, Honda, Mitsubishi, Suzuki

Toch was er op de stand ook nog een visuele verrassing. Tot nog toe heeft deze eigenzinnige Japanner nooit model gestaan voor echt mooi design, beeld u dus onze verrassing in toen we de Impreza 5-Door Concept zagen… Moge deze auto gestaag zijn weg voortzetten naar een productiemodel. Hij verdient het.

Mitsubishi associëren wij in de eerste plaats nog altijd met SUV’s en vierwilaandrijving en dat zal nog niet direct veranderen, getuige daarvan de eX Concept, een aantrekkelijk gelijnde Suv van de toekomst waarin vooruitstrevende technieken van elektrische aandrijving zijn verwerkt.

Bij Honda stond hun vrij recent voorgestelde nieuwe brandstofcelauto in het middelpunt van de belangstelling, hier in het thuisland weer Clarity genoemd, maar ook de definitieve versie van de NSX waarvan nu toch eindelijk de technische details werden vrijgegeven. Een goed teken dat we hem binnenkort toch in levende lijve op onze wegen mogen ontmoeten?

Bij Suzuki stond de nieuwe Baleno uiteraard in het middelpunt van de belangstelling, maar deze kleinere Japanner (toch op autovlak) toont ook altijd speeltjes zoals de Mighty Deck, een piepkleine pick-up of de Air Triser, een van de al even kleine, vierkante busjes waar ze hier in het land van de Rijzende Zon een patent op hebben.

En de anderen?

Wat de niet-Japanse constructeurs betreft, kwam het grootste nieuws nog uit Zuid-Duitsland. Mercedes kwam onverwacht op de proppen met de Mercedes Vision Tokyo, een versie van hun zelfrijdende auto die er eerder als een busje uitziet, maar dan wel het autonoom rijdende busje van de hipsters van de toekomst. BMW hield het wat speelser en liet dochter Mini er haar nieuwe Cabrio voorstellen. Verder waren er nog een Porsche 911 Carrera S en een Macan GTS als nieuwigheden en BMW Alpina (zoals u weet zeer populair in Japan) toonde er als première de B6 Biturbo Cabrio waarvan u een paar nummers terug een eerste test voorgeschoteld kreeg in AutoGids.

Even samenvattend dan, de Japanners zijn nog altijd voor de auto gewonnen, maar met een genuanceerde blik op de toekomst. Zelfs de autoriteiten hier denken (onder meer met het oog op de Olympische Spelen 2020) mee aan hoe het verkeer vlotter te laten verlopen, niet door het opwerpen van kunstmatige obstakels, maar door alle verkeersmodi beter te integreren en door van het centrum van Tokyo een op termijn autoluwe stad te maken waarin enkel nog alternatief aangedreven of autonoom rijdende voertuigen zouden kunnen vertoeven. Wat visie betreft zijn ze hier op dit vlak toch nog een paar stappen voor op ons… Meer over dit alles ook in AutoGids uiteraard.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten