Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Mercedes F 125

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-09-2011

De conceptcar Mercedes F 125, die in Frankfurt is onthuld, is een rijdend laboratorium. Het is een elektrische auto met herlaadbare batterijen en een brandstofcel als rijbereikuitbreider.

De concept F 125 is het resultaat van het onderzoekswerk van Daimler naar waterstoftechnologie en elektrische aandrijving. De auto met vleugeldeuren moet volgens de constructeur niet worden gezien als een hint naar nieuwe stijlcanons, maar eerder als een ontwikkelingsstudie. De technologie aan boord, met onder meer een vooruitstrevende opslagtechniek voor waterstof, zal niet voor 2025 in productie gaan.

De F 125 telt vier elektromotoren, één per wiel, met elk 136 pk. Met een aan de stekker opgeladen batterij geraakt hij 50 kilometer ver. Daarna begint een brandstofcel elektriciteit op te wekken om verder te rijden. Maar vooral de opslag van de daarvoor benodigde waterstof wordt als “revolutionair” omschreven. Mercedes ontwikkelde namelijk een manier om de reservoirs in de structuur van de auto te integreren. Gedaan dus met de enorme tanks waarin de waterstof onder een druk van 700 bar wordt gestockeerd. In de F 125 loopt de druk niet hoger op dan 30 bar. Nochtans kan de auto tot 7,5 kilo waterstof inslaan, genoeg voor een rijbereik van 1.000 kilometer.

Ook de batterijen die de stroom uit het stopcontact opslaan, zijn bijzonder. Dankzij lithium-zwavel-technologie zijn ze veel lichter, wat volgens Daimler cruciaal is om het rijbereik van elektrische auto's op een aanvaardbaar peil te krijgen. Om dezelfde reden zijn de wielen net zoals die van de Smart ForVision in plastic gemaakt. De F 125 is trouwens grotendeels opgebouwd in plastics, maar ook in aluminium, koolstofvezel en staal.

De ontwikkelaars van de F 125 hebben verder een infotainmentsysteem geïntegreerd dat werkt met een cloud. Daarmee heeft hij toegang tot een hele verzameling gegevens en bestanden op een centrale server. De permanente internetverbinding maakt ook communicatie gemakkelijker. Ten slotte kan de F 125 bepaalde gevaarlijke situaties of wegconfiguraties herkennen. Hij kan semi-zelfstandig rijden door de wegsignalisatie in de gaten te houden en met andere auto's te communiceren.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten