Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2015 / Porsche Mission E: Tesla Model S-rivaal

Verwachte lancering : 01-03-2017

Geschreven door David Leclercq op 15-09-2015

De hele auto-industrie lijkt Tesla te willen verpletteren, met inbegrip van Porsche. Dat heeft in Frankfurt namelijk de conceptcar Mission E voorgesteld, die een 610 pk sterke elektrische berline met een rijbereik van 480 kilometer aankondigt.

Porsche haalt hard uit tijdens het salon van Frankfurt. Wie namelijk dacht dat de Duitse sportwagenconstructeur alle aandacht zou richten op de facelift van de 911, die volledig op turbomotoren overstapt, had het mis, want dé showstopper is de Mission E. Die geeft aan dat in Stuttgart wordt gewerkt aan een volledig elektrische berline die de Tesla Model S in het vizier neemt.

Gesluierd

We hebben deze auto eigenlijk al eens gezien, maar toen was hij nog onder een doek verborgen, waarbij Porsche als enige commentaar gaf dat er een toekomstige sportwagen onder verscholen zat. De auto stond naast de 919, de hybride racer waarmee de Duitsers de jongste 24 Uren van Le Mans wonnen. De Mission E haalt trouwens veel inspiratie bij die auto en bij de 918 Spyder voor zijn batterijtechnologie en zijn lichte constructie.

Vierwielaandrijving

De Mission E heeft veel gemeenschappelijk met de 918 Spyder en is een berline met vierwielaandrijving aangezien hij zijn koppel via twee elektromotoren – één in de vooras en één in de achteras – over de vier wielen verdeelt. Deze motoren worden bij Porsche zelf gebouwd en zijn synchroon met een permanente magneet, een oplossing die volgens de Duitsers “het meest betrouwbaar is om een mooie acceleratie te kunnen bieden die naar wens kan worden gereproduceerd in combinatie met de beste energierecuperatie”.

2 ton spieren

Ondanks een fors leeggewicht (meer dan 2 ton) kondigt de Mission E een sprinttijd van 0 naar 100 km/h aan van 3,5 seconden, wat 0,1 tel minder goed is dan de 911 Turbo. 200 km/h staat na 12 tellen op de wijzer. Porsche meldt verder dat achteraan een vectoriële koppelverdeling is toegepast om de levendigheid en het evenwicht van de grote en zware berline te bevorderen. Meerdere interne bronnen bevestigden ons trouwens dat de Mission E de Nürburgring zou kunnen ronden in minder dan 8 minuten, in een tijd die vergelijkbaar is met die van de Cayman S.

‘Tanken’ in een kwartiertje

Een andere krachttoer van Porsche is dat de batterij van leeg naar 80 procent kan worden volgepompt in minder dan 15 minuten. Dat is dubbel zo snel als een klassieke elektrische auto dankzij een industriële snellader die tot 800 Volt kan trekken. Dat is dubbel zoveel als het vermogen van de laders van Tesla. Volgens Porsche is deze nieuwe lader ook lichter omdat de kabels dunner konden worden gemaakt. De dikke batterij (waarvan de capaciteit wordt verzwegen) zit tussen de assen om de gewichtsverdeling te bevoordelen – het zwaartepunt zou even laag zijn als dat van de 918 Spyder – en is afgeleid van die van de Concept Audi etron Quattro. Het accupakket krijgt een vloeistofkoeling vergelijkbaar met die van de 919 van Le Mans.

Basis voor de toekomst

De Mission E is ontwikkeld op een nieuwe structuur die specifiek is ontwikkeld rond zijn aandrijfgeheel. Wolfgang Hatz onthulde al dat Porsche “een volledig nieuwe richting heeft gekozen voor de structuur” en dat de auto “geen middentunnel nodig heeft”. De vloerplaat is gemaakt in aluminium, staal met hoge weerstand en plastic versterkt met koolstofvezel, een materiaalcombinatie die ook zou verschijnen op de productieversie, die tegen 2018 op de markt komt. Verder gebruikt de auto al elementen die ook zullen worden toegepast in de volgende Panamera, die in 2016 op de markt komt, zoals het platform en de ophanging.

Doel: Tesla Model S

Met zijn lengte van 4,85 meter, zijn breedte van 1,99 meter en zijn hoogte van 1,30 meter is de Mission E 16,5 centimeter korter dan de Panamera van vandaag, maar hij komt wel in de buurt van de Tesla Model S (4,97 x 1,96 x 1,43 meter), die hij openlijk in het vizier neemt. In het interieur biedt de auto vier individuele zitplaatsen. Hij heeft ook twee koffers, één vooraan in de neus en een andere, kleinere onder de achterruit. De rijhouding zou vergelijkbaar zijn met die van een 911 want “we willen de auto een typisch Porsche-gevoel geven”, zo vertelt interieurdesigner Ivo Van Hulten. Verder pakt de Mission E uit met een erg hedendaags dashboard, met een instrumentenbord met vijf tellers en een functie die je blik volgt. Dat betekent dat de 3D-weergave zich automatisch aanpast aan de zithouding van de bestuurder om hem of haar een omgeving op maat te bieden waarin alle relevante informatie recht in het blikveld ligt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten