Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Reportage / De geschiedenis van de dieselmotor - De allergrootste: Wartsilä-Sulzer RTA96-C

Geschreven door Hans Dierckx op 15-08-2024

Het is nog geen ‘in memoriam’, maar alles wijst erop dat dieselmotoren in personenwagens nog sneller zullen verdwijnen dan de verbrandingsmotor in het algemeen. We maken een rondje langs de hoogtepunten – en de dieptepunten – uit van de dieselmotor.

Een V8 van 6,7 liter? Bij Wärtsilä lachen ze daar eens mee. De Finse fabrikant van onder andere scheepsmotoren heeft de grootste diesel ter wereld in de catalogus staan, eentje waarvan de boring en slag niet in millimeters, maar in centimeters worden uitgedrukt. De veertiencilinder is meer dan 26 meter lang en genereert een kleine 109.000 pk bij een maximumtoerental van ocharme 120 o/m. De mogelijkheden om zo’n huizenhoog blok ooit van dichtbij te horen brommen zijn schaars. In de buurt van de Deense hoofdstad Kopenhagen kun je echter terecht om de B&W2000 in actie te zien, de krachtbron van een voormalige elektriciteitscentrale. Decennialang was dat de grootste dieselmotor op deze planeet; tweemaal per maand laten ze hem nog even draaien.

Journalist

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten