Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Retrosalons / BMW Garmisch: Nieuwe klassieker op Villa d'Este

Geschreven door Yeelen Möller op 24-05-2019

BMW heeft een nieuwe versie gebouwd van de Garmisch, een conceptcar van Bertone uit 1970. Het is een eerbetoon aan Marcello Gandini, die ook aan het project heeft meegewerkt.

Toen BMW-designbaas Adrian van Hooydonck foto's zag van de Garmisch, een conceptcar van Bertone voor het salon van Genève in 1970, leek het hem een goed idee om een nieuwe versie te bouwen als eerbetoon aan ontwerper Marcello Gandini. Het origineel was namelijk kort na het salon verdwenen. Op basis van foto’s en wat schetsen is het BMW uiteindelijk gelukt om de vorm van de auto in een 3D-model om te zetten, om hem vervolgens met de hand te bouwen in Turijn, net zoals 49 jaar geleden. BMW heeft de Concorso d’Eleganza op Villa d’Este gekozen om de auto te tonen.

Inspiratie voor de E12

De oorspronkelijke BMW Garmisch, ook wel 2200 ti genoemd, was eigenlijk een designvoorstel van Bertone, om de creativiteit van de studio aan te tonen en om de relatie met BMW te versterken. Uiteindelijk diende het model als inspiratie voor de eerste BMW 5-Reeks, de E21. Marcello Gandini, hoofdontwerper bij Bertone in die tijd, kreeg de opdracht om de auto te maken: “We wilden een moderne, middelgrote coupé maken die trouw was aan de designtaal van BMW, maar hij moest ook dynamischer en zelfs wat provocerend zijn.”

Moderne klassieker

Vooral de details van de BMW Garmisch zijn sprekend, en tonen duidelijk de stijl van Gandini. De rechte, zuivere oppervlakken, het honingraatmotief over de achterruit, de grote spiegel voor de passagier, ... Elk detail werd ook tot in de puntjes nagebouwd, met hulp van Gandini om alles juist te krijgen. Ook de champagnekleur, erg modieus in die tijd, is net zoals bij het origineel.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten