Het was AutoGids-lezer Jan die de gecamoufleerde monovolume spotte in de buurt van Antwerpen. Maar hij had geen idee welke auto hij juist gefotografeerd had. En ook wij hebben even moeten zoeken, tot we bij de Xpeng X9 uitkwamen. Het Chinese merk is al even op de Belgische markt actief met modellen zoals de G6, de G9 en de P7. Komt daar binnenkort dan een vierde optie bij?

Daar lijkt het toch op, want waarom zou die in 2023 op de Chinese markt gelanceerde X9 hier anders rondrijden? Niet in het minst omdat Xpeng de moeite nam om de wagen onder een dikke laag camouflagetape te steken. Er is al een tijdje spraken van een revival van grote monovolumes, maar dan met een elektrische aandrijving. Dus het verhaal houdt wel steek.
Wat is de Xpeng X9?
Vooralsnog hebben we enkel informatie over de Chinese specificatie van de Xpeng X9, een 5,3 meter lange monovolume die zijdelingse schuifdeuren combineert met zeven zitplaatsen. En met een hoogstaand comfort, want het onderstel gebruikt luchtvering om het wegdek glad te strijken en een meesturende achteras om dit gevaarte kwiek door de binnenstad te helpen laveren.

De Xpeng X9 maakt gebruikt van een 800V-architectuur die razendsnel bijladen mogelijk maakt: dankzij oplaadsnelheden tot 500 kW volstaat een kwartiertje om 400 kilometer aan rijbereik te winnen. De 500 pk en 640 Nm sterke, door twee motoren aangedreven topversie gebruikt een NMC-batterij met een accucapaciteit van 105 kW, goed voor een actieradius van meer dan 700 kilometer - toch volgens de Chinese CLTC-norm.
Nog niet eens zo lang geleden wou iedereen een monovolume hebben. Een Renault Espace of Volkswagen Sharan als het kon, maar met een Scénic of een Touran was je toen ook dolgelukkig. En toen begon de SUV aan zijn veroveringstocht en ging de monovolumehype liggen. Maar een terugkeer behoort wel degelijk tot de mogelijkheden.