Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Xpeng test elektrische monovolume op Belgische wegen

Geschreven door Klaas Janssens op 10-10-2025

Toegegeven, we hebben even moeten zoeken. Maar intussen zijn we er redelijk zeker van dat de Xpeng X9 onder deze gecamoufleerde monovolume schuilt. Welk vlees hebben we dan in de kuip?

Het was AutoGids-lezer Jan die de gecamoufleerde monovolume spotte in de buurt van Antwerpen. Maar hij had geen idee welke auto hij juist gefotografeerd had. En ook wij hebben even moeten zoeken, tot we bij de Xpeng X9 uitkwamen. Het Chinese merk is al even op de Belgische markt actief met modellen zoals de G6, de G9 en de P7. Komt daar binnenkort dan een vierde optie bij?

Xpeng X9 Europe

Daar lijkt het toch op, want waarom zou die in 2023 op de Chinese markt gelanceerde X9 hier anders rondrijden? Niet in het minst omdat Xpeng de moeite nam om de wagen onder een dikke laag camouflagetape te steken. Er is al een tijdje spraken van een revival van grote monovolumes, maar dan met een elektrische aandrijving. Dus het verhaal houdt wel steek.

Wat is de Xpeng X9?

Vooralsnog hebben we enkel informatie over de Chinese specificatie van de Xpeng X9, een 5,3 meter lange monovolume die zijdelingse schuifdeuren combineert met zeven zitplaatsen. En met een hoogstaand comfort, want het onderstel gebruikt luchtvering om het wegdek glad te strijken en een meesturende achteras om dit gevaarte kwiek door de binnenstad te helpen laveren. 

Xpeng X9 Europe

De Xpeng X9 maakt gebruikt van een 800V-architectuur die razendsnel bijladen mogelijk maakt: dankzij oplaadsnelheden tot 500 kW volstaat een kwartiertje om 400 kilometer aan rijbereik te winnen. De 500 pk en 640 Nm sterke, door twee motoren aangedreven topversie gebruikt een NMC-batterij met een accucapaciteit van 105 kW, goed voor een actieradius van meer dan 700 kilometer - toch volgens de Chinese CLTC-norm. 

Nog niet eens zo lang geleden wou iedereen een monovolume hebben. Een Renault Espace of Volkswagen Sharan als het kon, maar met een Scénic of een Touran was je toen ook dolgelukkig. En toen begon de SUV aan zijn veroveringstocht en ging de monovolumehype liggen. Maar een terugkeer behoort wel degelijk tot de mogelijkheden.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten