Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tweedehand / Elektrische auto verliest tot 8% rijbereik per jaar

Geschreven door Klaas Janssens op 19-09-2023

Klaar voor een elektrische auto, maar je hebt enkel het budget voor een tweedehands EV? Vergeet dan niet de State-of-Health van de batterijen te checken, want de accucapaciteit en het rijbereik kunnen jaarlijks met 8% dalen.

Autoconstructeurs gebruiken steeds grotere batterijpakketten en steeds efficiëntere elektromotoren om het rijbereik van hun elektrische auto's op te trekken. Samen met het snel uitbreidende netwerk van laadpalen, zowel in de stad als langs de snelweg, zorgt dat ervoor dat range anxiety de aankoop van een elektrische auto niet langer in de weg hoeft te staan. Toch niet als je een nieuwe wagen koopt - of krijgt van je baas, want het overgrote deel van de Belgische EV's is een bedrijfswagen.

De hoge kostprijs staat de aankoop van een EV vaker in de weg, toch als een particulier zijn auto met verbrandingsmotor wil ruilen voor een exemplaar op elektriciteit. Gelukkig groeit het aanbod van elektrische wagens op de occasiemarkt elke dag. Pas dan wel op voor de State-of-Health (SoH) van het accupakket, want de capaciteit van de batterijen kan jaarlijks tot 8% afnemen - waardoor dus ook het veronderstelde rijbereik onder druk komt.

SoH bepaalt restwaarde tweedehands EV

Gedurende twee jaar volgden onderzoekers van Thomas More een vloot elektrische wagens, waarbij ze de gezondheidstoestand van de batterij op de voet volgden. Bij de analyse van de data bleek dat sommige accupakketten elk jaar tot 8% van hun capaciteit verliezen. En dat is slecht nieuws voor het bruikbaarheid en de restwaarde van een tweedehands EV, zeker als het om een oudere elektrische auto gaat die sowieso een kleinere accu heeft en dus over een beperkt rijbereik beschikt.

Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat sommige elektrische auto's nauwelijks batterijcapaciteit inleveren en dus ook het veronderstelde rijbereik blijven halen. Dat hangt af van verschillende parameters: van het batterijtype, van de leeftijd, van het aantal laadcycli en van de manier waarop het accupakket opgeladen werd. Zo heeft het regelmatig snelladen een negatieve impact op de capaciteit en dus op het rijbereik. Ook het doorladen tot 100% zorgt voor een hogere slijtage en dus een minder goede SoH-status.

Hoe kan je de SoH van een EV controleren?

Het onderzoek van Thomas More helpt in de keuze van de State-of-Health-bepaling die er zit aan te komen bij de tweedehandskeuring. De waarde van een elektrisch voertuig wordt namelijk in grote mate bepaald door de gezondheid van de batterij. En die moet dus op een betrouwbare manier bepaald worden.

Sta je op het punt om een tweedehands elektrische wagen te kopen en wil je achterhalen hoe gezond de batterij nog is? Of wil je als eigenaar van een elektrische auto weleens weten of het accupakket nog in topvorm is? In het VAB-Diagnosecentrum in Zwijndrecht kun je nu ook als particulier een gezondheidsonderzoek van de hoogvoltbatterij laten uitvoeren.

Je hebt de keuze tussen een flashtest (69 euro), die een goede indicatie over de SoH van de batterij geeft. En een premiumtest (99 euro), die extra data verzamelt en in een uitgebreid rapport giet. Boeken kan via vab.be/diagnosecentrum.

Bronnen: VAB & Thomas More

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten