Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tweedehand / Particulier of handelaar: waar koop je best een occasie?

Geschreven door Olivier Maloteaux op 13-04-2023

Een tweedehandsauto aankopen bij een particulier is vaak minder duur. Toch merken we dat steeds meer klanten zich tot professionals wenden. Dat zijn hoe langer hoe meer merknetwerken, die kunnen schermen met hun imago en met geruststellende garanties.

Op de tweedehandsmarkt vind je erg goede, maar ook erg slechte auto’s. De keuze is enorm… net als het risico dat je een kat in een zak koopt – of zelfs wordt opgelicht. Gezien de huidige prijzen van tweedehandswagens zijn klanten op zoek naar een zorgeloze aankoop en geven ze de voorkeur aan de vertrouwde netwerken.

Particulier: lagere prijs

Een tweedehandswagen kopen bij een particulier is vaak goedkoper, maar je bent ook minder beschermd in geval van problemen: bij een particulier krijg je namelijk geen garantie. Toegegeven, de invoering van de Car-Pass heeft de markt opgeschoond door het verleden van de auto in kaart te brengen, maar dat gebeurt pas vanaf een bepaald moment (bij een eerste bezoek aan een officiële garage of aan de technische keuring).

Daardoor is bedrog in theorie nog altijd mogelijk, met name door de kilometerstand terug te draaien tussen twee bezoeken aan de garage of aan de technische keuring. Bij de verkoop tussen particulieren moet je verder niet alleen onderhandelen over de prijs, maar vaak ook over eventuele reparaties. Die onderhandelingen verlopen allesbehalve eenvoudig en als je geen autokenner bent, bestaat het risico dat je er je broek aan scheurt.

Handelaar: garantie

Bij professionele verkopers liggen de prijzen vaak hoger dan bij een particulier, maar de wet voorziet dan ook in een verplichte garantie van 12 maanden. Natuurlijk dekt deze garantie niet alles maar het is niettemin een grote troef. Sommige spelers gaan zelfs verder: enkele grote groepen (Cardoen, Soco, MyCar, Dex, enzovoort) specialiseren zich in ‘gereviseerde’ tweedehandswagens.

Dat zijn doorgaans recente tweedehandswagens (vaak jonger dan vier jaar), die op alle vlakken zijn onderzocht en waarbij het geringste defect is gerepareerd, of het nu om mechanische problemen of koetswerkschade gaat. Voor een meerprijs krijg je op deze kwaliteitsvolle tweedehandsvoertuigen vaak ook meer garantie dan de wettelijke dekking van een jaar: twee jaar is geen uitzondering en in sommige gevallen kan de waarborg zelfs oplopen tot tien jaar (Cardoen).  

De wettelijke garantie

Voor tweedehandswagens die door een professionele handelaar worden verkocht, geldt in theorie een wettelijke garantie van twee jaar, die verkopers echter mogen beperken tot één jaar (wat ze in de praktijk natuurlijk bijna allemaal doen...).

Deze garantie is enkel verplicht voor particuliere kopers die hun voertuig voor privédoeleinden gebruiken, en dus niet voor ondernemingen, btw-plichtigen of particulieren die hun voertuig als beroepskosten willen aftrekken, maar de grote tweedehandsgroepen en merknetwerken bieden deze wettelijke garantie aan alle kopersprofielen aan.

Wat met verborgen gebreken?

Het gaat om een garantie tegen (opzettelijk) verborgen gebreken of non-conformiteit (ontbrekende uitrusting, onjuiste kilometerstand, onvoorziene reparaties, enzovoort). Gedurende de eerste zes maanden hoeft de koper niet te bewijzen dat een bij de verkoop niet gemeld gebrek al bestond op het tijdstip van de levering; in de laatste zes maanden moet de koper wél kunnen aantonen dat het gebrek al bestond op het moment van verkoop.

LEES OOK Overzicht aankooptips voor een occasie

De garantie dekt geen ‘normale slijtage’ aan het voertuig (banden, remblokken of remschijven, batterij, uitlaat, enzovoort), noch pech door achterstallig onderhoud.

Tweedehandsnetwerken

Een alternatief dat de wind in de zeilen heeft, zijn merknetwerken. Steeds meer autoconstructeurs hebben hun eigen verkoopnetwerk voor gecertificeerde en gereviseerde tweedehandswagens. We denken dan aan de gevestigde waarden, zoals My Way van de Volkswagen-groep of Mercedes Certified (vroeger bekend als Nearly New Car), maar ook de meeste andere grote merken hebben intussen hun eigen netwerk van gecertificeerde tweedehandswagens.

De Stellantis-groep heeft zelfs besloten de tweedehandsactiviteiten van al haar automerken in de groep (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep en Abarth) samen te brengen in één nieuwe entiteit, Spoticar genoemd, met een gemeenschappelijke website waarop alle tweedehandswagens van de groep te vinden zijn. Alleen het DS Certified-label blijft bestaan, om een ‘premium’ benadering voor dat merk te garanderen.

En wat met Spoticar?

Behalve de auto's van het Stellantis-concern verkoopt Spoticar ook modellen van andere autobouwers. Sommige merknetwerken zijn dus in feite ... multimerknetwerken geworden. Al die garages verkopen recente tweedehandswagens, gecontroleerd op diverse technische punten. Dit kanaal biedt bovendien een tastbare kwaliteitsgarantie omdat de constructeurs hun expertise en hun merkimago in de schaal werpen.

De tweedehandsnetwerken van merken bieden verschillende kwaliteitsgaranties en nieuwe diensten aan. Spoticar bijvoorbeeld belooft dat gebruikte voertuigen worden beoordeeld op meer dan honderd controlepunten en naargelang het model gedekt zijn met één of twee jaar garantie zonder kilometerbeperking, inclusief dag en nacht pechbijstand in heel Europa.

Elektrische auto's

Spoticar biedt ook verscheidene financieringsoplossingen aan, zoals langetermijnleasing, en neemt ook je huidige wagen over. Daarnaast kun je bij Spoticar ook kiezen voor optionele onderhoudscontracten en garantie-uitbreidingen, evenals specifieke nieuwe diensten voor geëlektrificeerde voertuigen, zoals de installatie van een thuislader of een abonnement met een laadpas om toegang te krijgen tot openbare laadstations.

De merknetwerken bieden dus dezelfde (erg winstgevende) diensten aan voor tweedehandswagens die concessiehouders aanbieden voor nieuwe wagens.

Geen kortingen meer...

Hoewel het ‘traditie’ is om te onderhandelen over de aankoopprijs van een tweedehandswagen, heeft het internet de prijzen heel wat transparanter gemaakt, waardoor er nog maar weinig ruimte voor onderhandelingen overblijft.

Bij een verkoop tussen particulieren of in een kleine garage kun je nog proberen af te dingen, maar bij grote zaken die recente gereviseerde tweedehandswagens aanbieden, en bij merknetwerken is de prijs niet langer onderhandelbaar.

Deze verkopers bieden wagens aan die volledig gereviseerd zijn voor ze nog maar worden tentoongesteld, waardoor de prijs vaststaat. Daarmee behoren ook valse beloftes of onaangename verrassingen grotendeels tot het verleden...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten