Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Een Chinees model te gemakkelijk gehomologeerd?

Geschreven door Olivier Duquesne op 14-01-2021

ADAC, de machtige Duitse automobielclub, heeft de elektrische Suda SA01 aan een crashtest onderworpen. Het was een ramp, terwijl de auto toch gehomologeerd is in Europa, ook al heeft hij zelfs geen airbags.

In principe moeten alle auto's die gehomologeerd zijn voor de openbare weg op de Europese markt over minstens twee airbags beschikken. Dat heeft de Suda SA01 al niet. Deze Chinese elektrische stadswagen is nochtans te koop op bepaalde markten in Europa. En dat voor een onverslaanbare prijs: 10.390 euro voor een autonomie van 200 km. ADAC, de beroemde Duitse automobielclub, wilde hem eens testen en het veiligheidsniveau controleren. Wat blijkt: het is een waar drama.

Doodskist

De SA01 wordt officieel maar in een kleine oplage gebouwd om bepaalde verplichtingen voor een homologatie te vermijden, zoals airbags, ESP, maar ook gordelspanners en een kill switch voor de hoogspanning. De kleine auto faalt zwaar bij de crashtest tegen de muur en plaats daarmee zijn inzittenden in levensgevaar. En op de testpiste lijkt het stadswagentje oncontroleerbaar voor de testers die het nochtans gewend zijn deze oefeningen te doen. Zelfs het noodremmen zorgt voor problemen, zoals we kunnen zien in de video hieronder (in het Duits, maar de beelden spreken voor zich).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten